před měsícem Děkování8 lidí poděkovalo

Přírodní tempeh ze sóji, lupiny i hrachu. Kde koupit, jak chutná a jak ho zpracovat?

Pokud se dobře připraví, je přírodní tempeh velice chutná, dietní a lehce stravitelná potravina plná bílkovin. Jaké jsou jeho výhody oproti uzenému či marinovanému tempehu? A jak s ním pracovat? Naučíme vás, jak takový tempeh chutně v kuchyni zpracovat!

Zatímco ochucené sójové (a teď už i lupinové) tempehy jsou v kruhu příznivců zdravé stravy oblíbené a známé, přírodní (natural, bílý) tempeh tak známý a oblíbený není. Přitom už ho na trhu najdeme v mnoha různých druzích – nejen klasický sójový, ale také lupinový a hrachový. A kromě toho si takový tempeh můžete i snadno vyrobit doma.

Tento článek má za cíl ukázat vám výhody přírodního tempehu, seznámit vás s přírodními tempehy dostupnými na našem trhu a inspirovat vás, jak takový tempeh chutně v kuchyni zpracovat.

Výhody natural tempehu

Oproti ochucenému (uzenému, marinovanému či smaženému) tempehu je přírodní tempeh:

  • chuťově neutrální – můžeme ho ochutit dle našich preferencí,
  • snadno nasákne chuť marinády,
  • neobsahuje zbytečné oleje, sůl a dochucovadla,
  • lehce stravitelný a dietní,
  • čerstvý a živý (kvůli tomu ale nevydrží příliš dlouho),
  • plný bílkovin,
  • nahradí v pokrmech maso.

Ochucené druhy tempehu jsou často velmi tučné (okolo 24–26 g tuku na 100 g výrobku vs. natural má okolo 5–11 g) a plné soli (až 1,4 g soli na 100 g výrobku; DDD soli je 5 g za den vs. natural má <0,1 g soli), jak jsme již psali v recenzi tempehů. Nejsou tudíž vhodné pro pravidelnou konzumaci. Naopak u natural tempehu tyto problémy odpadají. Je proto ideální zdravou surovinou do kuchyně!

Mnoho lidí ale neví, co si v kuchyni s takovým tempehem počít. Jak ho ochutit tak, aby byl dobrý. Přitom pokud se dobře ochutí, je natural tempeh v jídle dobrota!

Jak natural tempeh ochutit, aby z něj byla lahůdka

Právě příprava natural tempehu mnoho lidí odrazuje od jeho použití v kuchyni. Neví, co s ním. Jak ho používat, ochutit a připravit, aby byl dobrý.

Je mnohem jednodušší sáhnout po už hotovém výrobku k přímé konzumaci – uzeném, smaženém nebo marinovaném tempehu. Ty se hodí jíst jak samotné, tak v pečivu, do gulášů, zeleninovým směsí, salátů nebo knedlíků s „uzeným“. Nicméně kvůli vysokému obsahu soli a tuku s protizánětlivých omega 6 mastnými kyselinami nejsou tyto druhy úplně vhodné pro každodenní konzumaci. Spíše jako zpestření jídelníčku nebo jako tzv. „SOS“ potravina, když potřebujeme rychle jíst.

3 způsoby, jak si zamilovat přírodní tempeh

Syrový přírodní tempeh sám o sobě chutný tolik není (a některé zdroje ho ani nedoporučují jíst bez tepelné úpravy (1)). Můžeme ho přirovnat k syrovému masu – je třeba mu dát chuť třeba pomocí oleje, koření, bylinek, soli, sójové omáčky, octa, rajčatového pyré, ořechových a semínkových másel a dalších dochucovadel. Tak jak na něj?

  • Tempeh osmažíme. Nejjednodušší a velice chutný způsob úpravy. Stačí tempeh nakrájet na kostičky nebo plátky a osmažit na trošce oleje (výjimečně ofritovat). Ideální příloha do salátů, jako posyp polévek, k bramborové či hrachové kaši nebo jen tak jako svačinka aj. O level výš tempeh posuneme, pokud ho před smažením na chvilku namočíme do ochucené marinády, anebo obalíme v těstíčku (tomu se říká „tempura“).
  • Tempeh naložíme do marinády. Stejně jak nakládáme maso, naložíme i natural tempeh. Základem marinády je olej, koření (např. uzená či sladká paprika, česnek, grilovací koření, gyros koření apod.), sójová omáčka a případně i tekutý kouř. Naložený tempeh dále zpracujeme jako maso – grilujeme (steaky, špízy), smažíme, vaříme, pečeme.
  • Tempeh povaříme s pokrmem. Tady kombinujeme dva předešlé způsoby. Nejdříve tempeh dozlatova osmažíme (např. s cibulkou) a poté dochutíme spolu s celým pokrmem. Tempeh chuť pokrmu dokonale nasaje.

Inspiraci na recepty (nejen) z natural tempehu jsme pro vás sepsali do mini e-booku 5+ lahodných receptů z tempehu, kterým nahradíte maso, který si zdarma můžete stáhnout, vytisknout a mít v kuchyni po ruce.

Přehled značek přírodních tempehů na českém trhu:

Na českém trhu zatím (r. 2021) není příliš široká nabídka přírodních tempehů. Celkově tu máme 5 značek, které je vyrábí, z nichž nejznámější je Sunfood.

  • Sunfood – nejstarší, neznámější a nejprodávanější; první, kteří začali s prodejem tempehů na našem trhu; dodávají tempehy nejen do většiny zdravých výživ, ale také pod privátními značkami do supermarketů; jako jediní mají i natural (přírodní, bílý) tempeh
  • Soyka – nejmladší firma nabízející široký sortiment sójových výrobků; dodává většinou do bezobalových prodejen a do e-shopů rohlik.cz a kosik.cz
  • GreenNest – nová značka patřící do rodiny Sineafoods; výrobce lupinových tempehů
  • Wild & Coco – firma specializující se hlavně na kokosové výrobky, zejména ty fermentované (jogurt, kefír aj.)

Do minulého roku na našem trhu byl dostupný pouze přírodní tempeh ze sóji, dnes tu máme už i přírodní tempeh z lupiny a hrachu.

Vzhledem k tomu, že přírodní tempeh je bezpečnější nejíst syrový (tepelně neupravený) a chuť tempehu závisí na tom, čím ho ochutíme, jsme tentokrát, na rozdíl od jiných našich recenzí, nehodnotili jeho vlastnosti. Všechny jsme otestovali a skvěle drží pohromadě, dobře se krájí a po ochucení jsou výborné. Proto jakýkoliv přírodní tempeh zvolíte, nešlápnete vedle. 🙂

Pojďme si přiblížit jednotlivé přírodní tempehy dostupné na našem trhu:

1. Tempeh sójový BIO, Sunfood (200 g)

Složení

sójové boby, fermentační kultura

Výživové údaje na 100 g

Energie656 kJ/143 kcal
Tuky8,3 g
– z toho nasycené mastné kyseliny1,6 g
Sacharidy3,8 g
– z toho cukry1,7 g
Bílkoviny16,7 g
Sůl0 g

Cena

cca 36 Kč za 200 g (cca 18 Kč za 100 g)

Dostupnost

zdravé výživy

2. Tempeh sójový Soyka (200 g)

Složení

sójové boby, startovací kultury

Výživové údaje na 100 g

Energie656 kJ/143 kcal
Tuky8,3 g
– z toho nasycené mastné kyseliny1,6 g
Sacharidy3,8 g
– z toho cukry1,7 g
Bílkoviny16,7 g
Sůl0 g

Cena

cca 80 Kč za 200 g (cca 40 Kč za 100 g)

Dostupnost

zdravé výživy, větší supermarkety (Kaufland), specializované internetové obchody nabízející i chlazené zboží (rohlik.cz aj.)

3. Tempeh z lupiny GreenNest (180 g)

Složení

bílá sladká lupina, jablečný kvasný ocet, jedlá sůl, fermentační kultura

Výživové údaje na 100 g

Energie703 kJ/167 kcal
Tuky5,6 g
– z toho nasycené mastné kyseliny0,7 g
Sacharidy12 g
– z toho cukry<0,5 g
Bílkoviny18 g
Sůl<0,1 g

Cena

cca 92 Kč za 180 g (cca 51 Kč za 100 g)

Dostupnost

bezobalové prodejny (Praha, Brno), internetové e-shopy (např. freshfridge.cz, puroshop.cz)

4. Tempeh ze zeleného hrášku mražený, Wild & Coco (200 g)

Složení

Zelený hrášek bio, tempehová kultura (rhizopus oligosporus)

Výživové údaje na 100 g

Energie351 kJ/84 kcal
Tuky0,2 g
– z toho nasycené mastné kyseliny0,1 g
Sacharidy16 g
– z toho cukry5,9 g
Bílkoviny5,4 g
Sůl<0,1 g

Cena

cca 119 Kč za 200 g (cca 60 Kč za 100 g)

Dostupnost

internetový obchod wildandcoco.com

5. Tempeh sójový BIO mražený, Wild & Coco (200 g)

Složení

sójové boby, tempehová kultura (rhizopus oligosporus)

Výživové údaje na 100 g

Energie947 kJ/227 kcal
Tuky11 g
– z toho nasycené mastné kyseliny1,4 g
Sacharidy3,9 g
– z toho cukry3,4 g
Bílkoviny22 g
Sůl<0,1 g

Cena

cca 99 Kč za 200 g (cca 50 Kč za 100 g)

Dostupnost

internetový obchod wildandcoco.com

Slovo na závěr

Přírodní tempeh je skvělou potravinou do každé zdravé kuchyně. Nejenomže je dietní, lehce stravitelný a plný bílkovin, ale díky správné úpravě (viz např. článek 5+ lahodných receptů z tempehu, kterým nahradíte maso) je i chutnou a uspokojivou náhradou masa. A navíc dnes už můžeme v našem jídelníčku střídat i druhy – kromě sójového na trhu seženeme i lupinový a hrachový, anebo si můžeme celkem snadno v domácích podmínkách vytvořit vlastní tempeh z nejrůznějších luštěnin – kromě klasiky sóji a hrachu, také z čočky, fazolí aj.


E-book 10× lahodné recepty z tempehu, kterým nahradíte maso

Jak vařit z přírodního tempehu tak, aby byl výsledný pokrm na jedničku s hvězdičkou a všem chutnal? Naučte se naše oblíbené recepty!

Inspirace, recepty a tipy, jak v kuchyni používat natural i uzený tempeh – v jednom PDF dokumentu, který si můžete zdarma stáhnout do PC či mobilu nebo vytisknout a mít po ruce jako kuchařku.

Děkování

Poděkovat autorovi

Autor uvidí vaši zpětnou vazbu, což jej motivuje k další tvorbě.

Děkování 8 lidí poděkovalo za tento článek
Poděkovat Chvíli strpení…
Střevo

Otestujte si své střevo

Rovnováha střevního mikrobiomu je zásadní pro naši fyzickou i psychickou pohodu. V tomto krátkém kvízu se dozvíte odhad, jak je na tom váš mikrobiom.

Otestovat si střevo

-15% Odlehčená super-kuchařka s tipy pro zdraví střeva

Odlehčená super-kuchařka s tipy pro zdraví střeva

40+ tipů na dobře stravitelná rostlinná jídla, která jsou prospěšná pro zdraví, štíhlou linii i trávení. Pro každého, kdo chce odlehčit či ozdravit svůj jídelníček a poznat rozmanitá rostlinná jídla pro každodenní vaření.

2021-04-28 23:59:59

Koupit e-book