před 8 měsíci Děkování10 lidí poděkovalo

Přírodní tempeh ze sóji, lupiny i hrachu. Kde koupit, jak chutná a jak ho zpracovat?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů? Co takhle si odlehčit?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Pokud se dobře připraví, je přírodní tempeh velice chutná, dietní a lehce stravitelná potravina plná bílkovin. Jaké jsou jeho výhody oproti uzenému či marinovanému tempehu? A jak s ním pracovat? Naučíme vás, jak takový tempeh chutně v kuchyni zpracovat!

Zatímco ochucené sójové (a teď už i lupinové) tempehy jsou v kruhu příznivců zdravé stravy oblíbené a známé, přírodní (natural, bílý) tempeh tak známý a oblíbený není. Přitom už ho na trhu najdeme v mnoha různých druzích – nejen klasický sójový, ale také lupinový a hrachový. A kromě toho si takový tempeh můžete i snadno vyrobit doma.

Tento článek má za cíl ukázat vám výhody přírodního tempehu, seznámit vás s přírodními tempehy dostupnými na našem trhu a inspirovat vás, jak takový tempeh chutně v kuchyni zpracovat.

Výhody natural tempehu

Oproti ochucenému (uzenému, marinovanému či smaženému) tempehu je přírodní tempeh:

  • chuťově neutrální – můžeme ho ochutit dle našich preferencí,
  • snadno nasákne chuť marinády,
  • neobsahuje zbytečné oleje, sůl a dochucovadla,
  • lehce stravitelný a dietní,
  • čerstvý a živý (kvůli tomu ale nevydrží příliš dlouho),
  • plný bílkovin,
  • nahradí v pokrmech maso.

Ochucené druhy tempehu jsou často velmi tučné (okolo 24–26 g tuku na 100 g výrobku vs. natural má okolo 5–11 g) a plné soli (až 1,4 g soli na 100 g výrobku; DDD soli je 5 g za den vs. natural má <0,1 g soli), jak jsme již psali v recenzi tempehů. Nejsou tudíž vhodné pro pravidelnou konzumaci. Naopak u natural tempehu tyto problémy odpadají. Je proto ideální zdravou surovinou do kuchyně!

Mnoho lidí ale neví, co si v kuchyni s takovým tempehem počít. Jak ho ochutit tak, aby byl dobrý. Přitom pokud se dobře ochutí, je natural tempeh v jídle dobrota!

Jak natural tempeh ochutit, aby z něj byla lahůdka

Právě příprava natural tempehu mnoho lidí odrazuje od jeho použití v kuchyni. Neví, co s ním. Jak ho používat, ochutit a připravit, aby byl dobrý.

Je mnohem jednodušší sáhnout po už hotovém výrobku k přímé konzumaci – uzeném, smaženém nebo marinovaném tempehu. Ty se hodí jíst jak samotné, tak v pečivu, do gulášů, zeleninovým směsí, salátů nebo knedlíků s „uzeným“. Nicméně kvůli vysokému obsahu soli a tuku s protizánětlivých omega 6 mastnými kyselinami nejsou tyto druhy úplně vhodné pro každodenní konzumaci. Spíše jako zpestření jídelníčku nebo jako tzv. „SOS“ potravina, když potřebujeme rychle jíst.

3 způsoby, jak si zamilovat přírodní tempeh

Syrový přírodní tempeh sám o sobě chutný tolik není (a některé zdroje ho ani nedoporučují jíst bez tepelné úpravy (1)). Můžeme ho přirovnat k syrovému masu – je třeba mu dát chuť třeba pomocí oleje, koření, bylinek, soli, sójové omáčky, octa, rajčatového pyré, ořechových a semínkových másel a dalších dochucovadel. Tak jak na něj?

  • Tempeh osmažíme. Nejjednodušší a velice chutný způsob úpravy. Stačí tempeh nakrájet na kostičky nebo plátky a osmažit na trošce oleje (výjimečně ofritovat). Ideální příloha do salátů, jako posyp polévek, k bramborové či hrachové kaši nebo jen tak jako svačinka aj. O level výš tempeh posuneme, pokud ho před smažením na chvilku namočíme do ochucené marinády, anebo obalíme v těstíčku (tomu se říká „tempura“).
  • Tempeh naložíme do marinády. Stejně jak nakládáme maso, naložíme i natural tempeh. Základem marinády je olej, koření (např. uzená či sladká paprika, česnek, grilovací koření, gyros koření apod.), sójová omáčka a případně i tekutý kouř. Naložený tempeh dále zpracujeme jako maso – grilujeme (steaky, špízy), smažíme, vaříme, pečeme.
  • Tempeh povaříme s pokrmem. Tady kombinujeme dva předešlé způsoby. Nejdříve tempeh dozlatova osmažíme (např. s cibulkou) a poté dochutíme spolu s celým pokrmem. Tempeh chuť pokrmu dokonale nasaje.

Inspiraci na recepty (nejen) z natural tempehu jsme pro vás sepsali do mini e-booku 5+ lahodných receptů z tempehu, kterým nahradíte maso, který si zdarma můžete stáhnout, vytisknout a mít v kuchyni po ruce.

Přehled značek přírodních tempehů na českém trhu:

Na českém trhu zatím (r. 2021) není příliš široká nabídka přírodních tempehů. Celkově tu máme 5 značek, které je vyrábí, z nichž nejznámější je Sunfood.

  • Sunfood – nejstarší, neznámější a nejprodávanější; první, kteří začali s prodejem tempehů na našem trhu; dodávají tempehy nejen do většiny zdravých výživ, ale také pod privátními značkami do supermarketů; jako jediní mají i natural (přírodní, bílý) tempeh
  • Soyka – nejmladší firma nabízející široký sortiment sójových výrobků; dodává většinou do bezobalových prodejen a do e-shopů rohlik.cz a kosik.cz
  • GreenNest – nová značka patřící do rodiny Sineafoods; výrobce lupinových tempehů
  • Wild & Coco – firma specializující se hlavně na kokosové výrobky, zejména ty fermentované (jogurt, kefír aj.)

Do minulého roku na našem trhu byl dostupný pouze přírodní tempeh ze sóji, dnes tu máme už i přírodní tempeh z lupiny a hrachu.

Vzhledem k tomu, že přírodní tempeh je bezpečnější nejíst syrový (tepelně neupravený) a chuť tempehu závisí na tom, čím ho ochutíme, jsme tentokrát, na rozdíl od jiných našich recenzí, nehodnotili jeho vlastnosti. Všechny jsme otestovali a skvěle drží pohromadě, dobře se krájí a po ochucení jsou výborné. Proto jakýkoliv přírodní tempeh zvolíte, nešlápnete vedle. 🙂

Pojďme si přiblížit jednotlivé přírodní tempehy dostupné na našem trhu:

1. Tempeh sójový BIO, Sunfood (200 g)

Složení

sójové boby, fermentační kultura

Výživové údaje na 100 g

Energie656 kJ/143 kcal
Tuky8,3 g
– z toho nasycené mastné kyseliny1,6 g
Sacharidy3,8 g
– z toho cukry1,7 g
Bílkoviny16,7 g
Sůl0 g

Cena

cca 36 Kč za 200 g (cca 18 Kč za 100 g)

Dostupnost

zdravé výživy

2. Tempeh sójový Soyka (200 g)

Složení

sójové boby, startovací kultury

Výživové údaje na 100 g

Energie656 kJ/143 kcal
Tuky8,3 g
– z toho nasycené mastné kyseliny1,6 g
Sacharidy3,8 g
– z toho cukry1,7 g
Bílkoviny16,7 g
Sůl0 g

Cena

cca 80 Kč za 200 g (cca 40 Kč za 100 g)

Dostupnost

zdravé výživy, větší supermarkety (Kaufland), specializované internetové obchody nabízející i chlazené zboží (rohlik.cz aj.)

3. Tempeh z lupiny GreenNest (180 g)

Složení

bílá sladká lupina, jablečný kvasný ocet, jedlá sůl, fermentační kultura

Výživové údaje na 100 g

Energie703 kJ/167 kcal
Tuky5,6 g
– z toho nasycené mastné kyseliny0,7 g
Sacharidy12 g
– z toho cukry<0,5 g
Bílkoviny18 g
Sůl<0,1 g

Cena

cca 92 Kč za 180 g (cca 51 Kč za 100 g)

Dostupnost

bezobalové prodejny (Praha, Brno), internetové e-shopy (např. freshfridge.cz, puroshop.cz)

4. Tempeh ze zeleného hrášku mražený, Wild & Coco (200 g)

Složení

Zelený hrášek bio, tempehová kultura (rhizopus oligosporus)

Výživové údaje na 100 g

Energie351 kJ/84 kcal
Tuky0,2 g
– z toho nasycené mastné kyseliny0,1 g
Sacharidy16 g
– z toho cukry5,9 g
Bílkoviny5,4 g
Sůl<0,1 g

Cena

cca 119 Kč za 200 g (cca 60 Kč za 100 g)

Dostupnost

internetový obchod wildandcoco.com

5. Tempeh sójový BIO mražený, Wild & Coco (200 g)

Složení

sójové boby, tempehová kultura (rhizopus oligosporus)

Výživové údaje na 100 g

Energie947 kJ/227 kcal
Tuky11 g
– z toho nasycené mastné kyseliny1,4 g
Sacharidy3,9 g
– z toho cukry3,4 g
Bílkoviny22 g
Sůl<0,1 g

Cena

cca 99 Kč za 200 g (cca 50 Kč za 100 g)

Dostupnost

internetový obchod wildandcoco.com

Slovo na závěr

Přírodní tempeh je skvělou potravinou do každé zdravé kuchyně. Nejenomže je dietní, lehce stravitelný a plný bílkovin, ale díky správné úpravě (viz např. článek 5+ lahodných receptů z tempehu, kterým nahradíte maso) je i chutnou a uspokojivou náhradou masa. A navíc dnes už můžeme v našem jídelníčku střídat i druhy – kromě sójového na trhu seženeme i lupinový a hrachový, anebo si můžeme celkem snadno v domácích podmínkách vytvořit vlastní tempeh z nejrůznějších luštěnin – kromě klasiky sóji a hrachu, také z čočky, fazolí aj.


E-book 10× lahodné recepty z tempehu, kterým nahradíte maso

Jak vařit z přírodního tempehu tak, aby byl výsledný pokrm na jedničku s hvězdičkou a všem chutnal? Naučte se naše oblíbené recepty!

Inspirace, recepty a tipy, jak v kuchyni používat natural i uzený tempeh – v jednom PDF dokumentu, který si můžete zdarma stáhnout do PC či mobilu nebo vytisknout a mít po ruce jako kuchařku.

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů? Co takhle si odlehčit?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Děkování

Poděkovat autorovi

Autor uvidí vaši zpětnou vazbu, což jej motivuje k další tvorbě.

Děkování 10 lidí poděkovalo za tento článek
Poděkovat Chvíli strpení…

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Střevo

Otestujte si své střevo

Rovnováha střevního mikrobiomu je zásadní pro naši fyzickou i psychickou pohodu. V tomto krátkém kvízu se dozvíte odhad, jak je na tom váš mikrobiom.

Otestovat si střevo

¨