před rokem Děkování38 lidí poděkovalo

Lupina – zajímavá alternativa k sóji (seznamte se s lupinovým tempehem!)

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů? Co takhle si odlehčit?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Vlčí bob nebo také lupina. Luštěnina, o které se moc nemluví, přitom je jednou z potravin konzumovaných již po 2000 let. Může být zajímavou alternativou sóji a vědci ji dokonce nazývají bylinkou budoucnosti, proto stojí za to se s ní seznámit!

Po tom, co jsme vydali recenzi na tempehy s postesknutím, že v ČR jsou jen sójové, jsem se dozvěděla, že na trzích v Praze se prodává lupinový tempeh.

Že nevíte, co je lupina? Také jsem to dříve netušila. Pátrání po lupinovém tempehu mi ale rozšířilo obzory a objevila jsem luštěninu, o které stojí napsat článek a tempeh, o kterém jsem snila…

Co je to lupina?

Vlčí bob nebo také lupina. Říká vám tento název něco? Mě doteď nic neříkal. Dřív jsem o této rostlině nikdy neslyšela. A to i přes to, že se objevuje v naší přírodě a je jednou z potravin konzumovaných již starověkými Egypťany, Řeky a Římany – používala se jako mouka k pečení chleba i k výrobě piva nebo kávovin.

Toto je lupina – rostlina, která se u nás často objevuje na okrajích silnic nebo na zahradách

Ale pozor! Není lupina jako lupina. Ta, která roste u nás v přírodě (modrá, růžová nebo bílá), obsahuje jedovaté alkaloidy, na rozdíl od šlechtěné lupiny bílé sladké, kterou dodnes lidé konzumují ve Středomoří a dalších státech jako přílohu a která se používá i do krmiv pro zvířata.

A proč o ní vůbec mluvím? Tato bílá, kulatá a zploštělá luštěnina má výborné nutriční a dietetické vlastnosti a spoustu zdravotních benefitů. Vědci ji proto nazývají bylinou budoucnosti. (1, 4)

Lupina vs. sója – v čem jsou si podobné a v čem se liší?

Svým množstvím a kvalitou bílkovin je lupina zajímavou alternativou sóji s dobrými vlastnostmi. V kombinaci s obilovinami se bílkoviny lupiny vyrovnají kaseinu nebo dalším živočišným proteinům (5). Ale na rozdíl od sóji (a jiných luštěnin) lupina má:

  • vyšší podíl vlákniny (prebiotikum pro náš mikrobiom),
  • méně tuku a příznivý poměr omega 3 a 6 mastných kyselin (1),
  • o něco nižší obsah alergenních látek,
  • jiné rozložení aminokyselin (v porovnání se sójou má lupina nižší obsah methioninu, cysteinu, lysinu, treoninu a tryptophanu, naopak výrazně vyšší hladinu argininu) (4).
LupinaSója
18,9 gVláknina9,3 g
36,17 gBílkoviny36,49 g
40,37 gSacharidy30,16 g
9,74 gTuky19,94 g
zdroj: USDA Food Composion Database (U.S. Department of Agriculture)

Lupina je pro své vlastnosti ideální luštěninou pro každého – jak alergiky na sóju, sportovce, hubnoucí, pro děti i dospělé, vegany (lupinová mouka dokáže nahradit vejce (3)), vegetariány i „vše konzumující“, kteří chtějí přidat do jídelníčku vitamíny a minerály (lupina je jich plná (1)), pestrost a omezit sóju.

Vařená lupina se dá používat jako kterákoliv jiná luštěnina – přidávat do salátů, gulášů, polévek, zeleninových směsí a v podobě mouky do pečiva či sušenek. Anebo ji do jídelníčku můžeme zařadit jednoduše v podobě lupinového tempehu.

Lupinový tempeh – alternativa za sójový

S lupinovým tempehem, který může být super alternativou za sójový (jak nutričně, chuťově, tak i funkčně – viz naše recenze tempehů, ve které jsme jej zhodnotili), na náš trh přišla začátkem roku 2020 česká firma GreenNest (patřící pod značku Sinea Foods) a pár měsíců na to i značka Kalma.

Tempeh z lupiny je dobrá zpráva pro všechny, kteří jsou alergičtí na sóju nebo ji chtějí omezit, ale zároveň si chtějí zachovat vysoké množství bílkovin ve stravě. A ten od značky GreenNest i pro všechny jako já, kteří si chtějí pravidelně dopřávat nesójový ochucený tempeh bez nadbytku omega 6 mastných kyselin (slunečnicový olej) a soli, jako je tomu u ochucených sójových tempehů (viz naše recenze).

Jaké má lupinový tempeh (GreenNest) výhody oproti sójovému?

  • vysoký podíl bílkovin – lupinové tempehy obsahují 19–20 g bílkovin na 100 g vs. sójové obsahují okolo 17–18 g bílkovin
  • minimum soli – lupinový tempeh uzený (GreenNest) obsahuje pouze 0,4 g soli na 100 g vs. např. takový uzený sójový tempeh od Sunfood obsahuje až 1,4 g soli
  • minimum tuku – lupinový tempeh uzený (GreenNest) obsahuje okolo 5,5 g tuku na 100 g výrobku vs. sójový tempeh uzený až okolo 24 g tuku
  • nízký obsah isoflavonů (fytoestrogen) – oproti sóji má lupina nízký obsah fytoestrogenů (2), dobrá zpráva pro ty, kteří mají problémy s endokrinním systémem a musí sóju vyloučit z jídelníčku.

Věřím, že jsem vám tímto článkem pomohla rozšířit obzory, seznámit se s lupinou a dala tip na alternativu k sójovému tempehu (třeba se brzy dočkáme i lupinového tofu jako v zahraničí).


E-book 10× lahodné recepty z tempehu, kterým nahradíte maso

Jak zpestřit svůj jídelníček a nahradit v jídle maso tak, aby všem chutnalo?

Inspirace, recepty a tipy, jak v kuchyni používat natural i uzený tempeh – v jednom PDF dokumentu, který si můžete zdarma stáhnout do PC či mobilu nebo vytisknout a mít po ruce jako kuchařku.

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů? Co takhle si odlehčit?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Děkování

Poděkovat autorovi

Autor uvidí vaši zpětnou vazbu, což jej motivuje k další tvorbě.

Děkování 38 lidí poděkovalo za tento článek
Poděkovat Chvíli strpení…

Najděte si odlehčený recept prospěšný pro střevo. Máme jich stovky.

a zařaďte lahodná jídla podporující váš mikrobiom

✨Získat přístup✨

Střevo

Otestujte si své střevo

Rovnováha střevního mikrobiomu je zásadní pro naši fyzickou i psychickou pohodu. V tomto krátkém kvízu se dozvíte odhad, jak je na tom váš mikrobiom.

Otestovat si střevo

¨