před 5 měsíci Děkování110 lidí poděkovalo

Poznejte tajemné modré zóny – lidi, kteří zapomínají umírat. Co dělají jinak?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů? Co takhle si odlehčit?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Na světě existují místa, kde žije hodně lidí nad 90 let – čilých a těšících se dobrému zdraví. Mají snad nějaký návod, jak se dožít stovky? Můžeme se něčemu od nich přiučit?

Nechci být stará – zobat prášky, trpět bolestí a sotva se hýbat…

Když vidím ty staré lidi kolem sebe… Já nechci být stará. Mají tolik zdravotních problémů! Všechno je bolí, berou hrsti prášků každý den, špatně se hýbou, u doktorů jsou pečení vaření a spíše přežívají než žijí. Představa, že mám toto brzy zažít mě děsí!

Nejsi sama,“ říkám Janči, jedné ze svých nejlepších kamarádech a narovinu si v duchu přiznávám, že mě to děsí taky – a jak! „Ale možná to tak být nemusí. Proč jsou na světě místa s lidmi, kteří naopak skoro zapomínají umírat? Nepotřebují brýle ani hole, jsou veselí, mentálně čilí a spokojení? Třeba právě toto stáří má být normální. Ale my děláme něco špatně, a proto tak ve stáří trpíme,“ zamýšlím se.

Ale co? Co teda děláme špatně? Co můžeme dělat jinak? A proč se oni dožívají tak vysokého věku a jsou ve stáří čilí a my už okolo 50–60 roku trpíme jak psi a jsme zralí na odpis?“ naléhá Janča.

A tak jsem se to rozhodla prozkoumat. Abych mohla odpovědět sobě, Janči a předat informace dál, třeba právě vám.

Jaké je tajemství obyvatel tzv. modrých zón – míst zázračného zdraví a nezvyklé dlouhověkosti?

Jak se dožít déle a být čilí i ve stáří? Přiučte se od lidí z modrých zón

Lidský život má nastavený určitý biologický limit, který bohužel neovlivníme. Dle vědců je tento limit okolo 90 let. Abychom se dožili stovky, museli bychom nejen dodržovat špičkový životní styl, ale také tzv. „vyhrát genetickou loterii“ – což se podaří např. v Americe jen 1 z 5000. (1)

Co ale máme ve svých rukou až z neuvěřitelných 80 % (zbytek je naše genetika), je počet let, které v rámci těchto limitů prožijeme (2). Pokud tedy chceme žít co nejdéle, máme šanci to sami ovlivnit.

Na internetu najdeme spoustu rad a tipů, jak na dlouhověkost – někdo věří, že mu k tomu dopomůže každodenní běh, jiný silový trénink v posilovně, další věří ve vitariánství, paleo či mindfulness. Jsou ale průkazné – ověřené a potvrzené studiemi na větším vzorku? Já věřím, že bychom si měli vzít příklad od těch, kteří se té stovky sami dožívají – a dokonce v dobrém zdraví a bystrém duchu – od lidí z modrých zón.

Modrá zóna označuje geografickou oblast, kde žije nezvykle vysoký počet obyvatel nad 90 let. Tyto oblasti jsou velmi přitažlivé pro vědce, kteří se snaží odhalit jejich tajemství. Ve světě je můžeme najít v Itálii (Sardinie), Řecku (Ikaria), Japonsku (Okinawa), na Kostarice (Nicoya) a v Kalifornii (Loma Linda).

V České republice se průměrně dožíváme u mužů 76 let a u žen 82 let (3). Máme tedy zhruba ještě 8–14 let rezervu, kterou si můžeme do našeho života „přikoupit“.

9 tipů, jak si „přikoupit“ kvalitní roky navíc

Všichni se chceme nejen dožít delšího věku, ale hlavně ho kvalitně prožít – být zdraví, plní energie, síly a nemít bolesti.

Dan Buettner a jeho tým studoval modré zóny s čilími dědečky a babičkami dlouhé roky a výsledky jeho pozorování shrnul do těchto 9 bodů, které mají všichni společné (5, 7, 8):

  • Hýbejte se přirozeně každý den. Choďte pěšky, do schodů, věnujte se zahradničení, vaření a úklidu – zabudujte pohyb do každodenního života. Lidé z modré zóny nepotřebují cvičit a chodit do posilovny, protože jsou velmi aktivní a celý den se hýbou. Přirozená fyzická aktivita dokáže až o 27 % snížit riziko mrtvice.
  • Mějte smysl života. Vědět, proč se ráno probouzíte a jaké je vaše poslání, vám pomůže žít šťastný, naplněný, zdravější a delší život. V Okinawě tomu říkají „ikigai“, v Nicoya zase „plan de vida“. Tyto aktivity, které po nás něco zanechají (např. dobrovolničení), má smysl hledat v každém věku – i v důchodu. Právě důchod je dnes často největším zabijákem. Ztratíme své poslání, začneme sedět a být pasivní, naše nálada a chuť žít se snižuje, tělo chřadne a zvyšuje se riziko úmrtí.
  • Zpomalte. Stres je součástí života, ale v modrých zónách mají lidé každodenní rituály, které jim pomáhají se od stresu uvolnit. Adventisté se modlí, Ikariané si zdřímnou a v Sardinii mají polední siestu.
  • Jezte do polosyta. Lidé v modrých zónách přestanou jíst, jakmile je jejich žaludek z 80 % plný. Mají na to spoustu triků – jedí vědomě, z menších talířů a v jiné místnosti, než je zdroj stravy. Kromě toho též dodržují pravidlo: Snídej jako král, obědvej jako princ a večeř jako chuďas.
  • Zařaďte převážně rostlinnou stravu. V modrých zónách jedí z 90 % rostlinné potraviny jako zeleninu, ovoce, ořechy, semínka, celozrnné potraviny a hlavně luštěniny (zbytek stravy tvoří živočišné potraviny jako ovčí sýry, ryby, vejce a maso). Jsou to právě luštěniny, které mají na délku života největší vliv (miluje je i náš mikrobiom, protože obsahují dostatek prebiotik, kterými se živí). Snižují úmrtnost o 7–8 % – tj. mohou přidat o 5 let života navíc.
  • Dejte si občas víno. Lidé z modrých zón si dávají každý den sklenku vína s přáteli k dobré večeři. Víno, které pijí (např. v Sardinii víno Cannonau), má vysoké množství antioxidantů. Právě antioxidanty pomáhají předcházet poškození DNA, které může přispívat ke stárnutí. Studie dokazují, že lidé, kteří pijí pravidelně 150 ml kvalitního vína, mají nižší tlak, hladinu cukru v krvi, lepší cholesterol a kvalitnější spánek (4, 6).
  • Mějte rodinu na prvním místě. Dobré vztahy s rodinou jsou základním pilířem dlouhověkosti. Staří lidé v modrých zónách nejsou na okraji, naopak. Jsou součástí domovů nebo bydlí poblíž a jsou mladší generací ctěni.
  • Buďte součástí komunity. Silné sociální vazby snižují až o 50 % riziko úmrtí a mají největší vliv na dlouhověkost. Když je člověk v komunitě, častěji se mu vyplavuje do těla neurohormon oxytocin potlačující vliv kortizolu – stresového hormonu. Kortizol je tichý zabiják – hlavní příčina kardiovaskulárních nemocí. V modrých zónách jsou lidé součástí komunit celý život a to je i důvod, proč je stres nezabíjí a dožívají se delšího věku.
  • Věřte. 90 % lidí z modrých zón patří do komunity, která má společnou víru. Nezáleží na tom, jestli se jedná o Boha, Krišnu, Buddhu, Višnu nebo Vesmír, důležitá je víra v něco většího, než jsme my sami.

Co si z toho vzít

Věřím, že každý si v článku najde uvědomění a inspiraci pro svůj život. Ty největší AHA momenty shrnuji níže:

  • Až z 80 % můžete délku a kvalitu svého života sami ovlivnit pomocí sociálního života, stravy a fyzické aktivity.
  • Příkladem a inspirací vám mohou být lidé z modrých zón – míst, kde žije nezvykle vysoký počet obyvatel nad 90 let. Inspirujte se jejich zvyky a životním stylem. Změňte podle nich aspoň 1 věc ve vašem životě.
  • Luštěniny jsou společným znakem ve stravě všech modrých zón. Jejich pravidelná konzumace vám může přidat až o 5 let života navíc. Zařaďte je hned do dalšího vašeho jídla, třeba v podobě našich oblíbených baked beans nebo cizrnové omelety. Pokud je neumíte chutně upravit a bojíte se nadýmání, pomoci vám může náš e-book Odlehčená super-kuchařka.
  • Největší vliv na délku a kvalitu života mají blízké sociální vztahy (rodina, přátelé) a sociální integrace (tj. denní kontakt s lidmi). Pěstujte proto vztahy – navštěvujte kamarády, rodinu, uspořádejte párty, choďte do společnosti, účastněte se skupinových akcí, pobytů a aktivit, prohoďte pár vět s cizími lidmi atp.
  • Hledejte smysl a poslání svého života v každém věku. To, proč se ráno probouzíte, činnosti, které vás baví, naplňují a něco po vás zanechají. V tom tkví kouzlo, jak mít pořád chuť žít. Možná je to vaše práce, dobrovolnictví, pomoc či inspirace dalším lidem v podobě produktů, knih, rad, konzultací, služeb aj.

Teď si představte sami sebe jako seniora. Jak se chcete cítit? Jak chcete, aby vypadalo vaše stáří? A udělejte k tomu první krok. Možná nemůžete ovlivnit vše, ale můžete udělat své maximum a ve stáří vědět, že jste pro sebe udělali to, co jste mohli. Tak jaký bude váš první krok ke spokojenému stáří?

A pokud nevíte, jak začít, pomoci vám může náš speciální jarní Balíček na odlehčení, který stojí právě na některých principech modrých zón.

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů? Co takhle si odlehčit?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Děkování

Poděkovat autorovi

Autor uvidí vaši zpětnou vazbu, což jej motivuje k další tvorbě.

Děkování 110 lidí poděkovalo za tento článek
Poděkovat Chvíli strpení…

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Střevo

Otestujte si své střevo

Rovnováha střevního mikrobiomu je zásadní pro naši fyzickou i psychickou pohodu. V tomto krátkém kvízu se dozvíte odhad, jak je na tom váš mikrobiom.

Otestovat si střevo

¨