před 6 měsíci Děkování37 lidí poděkovalo

Sytá cizrnová omeleta s lahůdkovým droždím

Radši bychom ji mohli nazvat cizrnová placka se zeleninou, aby gurmeti nekroutili hlavou – omelety se přeci dělají z vajec? Tato ne! Je poměrně štavnatá a té vaječné se podobá spíše jen vzhledově. Hledáte-li inspiraci na rychlou slanou 100% rostlinnou snídani nebo i hlavní chod, tak stojí za vyzkoušení. Ostatně u každého, kdo ji ochutnal, sklidila úspěch!

Příběh této omelety začal u našich bezlepkových lívanců. Postupně jsem je totiž přetvořil na slanou variantu a doladil takřka k dokonalosti. Naposledy jsem ji dělal na jedné akci, kde zmizely hned 3 velké talíře během půl hodiny.

Malý úvodní tip – nebojte se u ní experimentovat. Vyzkoušejte různé druhy zeleniny i koření. Níže popsaný recept je jednou z mnoha variant. Můžete jej vyzkoušet pro začátek, a při dalších pokusech si udělat vlastní variantu.

Ingredience na 1 velkou omeletu

  • Cizrnová mouka (90 g) (nebo cizrna, kterou namočíme a rozmixujeme – tento postup má výhodu z hlediska snížení obsahu antinutričních látek)
  • Pohanková mouka (40 g) – je přidána pro zkombinování obilovin s lušteninou, čímž vznikne hodnotnější protein. Omeleta ale funguje i bez této mouky, stačí nahradit cizrnovou.
  • Voda (240 ml)
  • Lahůdkové droždí (cca 4 lžíce) – ideálně od Vitalvibe nebo Engevity – toto droždí se výrazně liší od těch běžných svou skvělou až překvapující chutí, jak je vidět např. na vlogu naší Fíny – pokud nemáte droždí, lze to udělat i bez něj, ale v takovém případě je dobré přidat aspoň lžíci kvalitní sójové omáčky pro umami chuť.
  • Zelenina dle výběru – v mé omeletě nesmí chybět česnek, cibule, paprika a kukuřice. Hodí se i listová petržel. Zeleniny je dobré použít celkem dost, aby pokryla celou pánev, kde budete omeletu dělat.
  • Kousek tempehu či tofu v případě, že ji chcete udělat ještě více sytou
  • Libovolné koření (např. kurkuma nebo uzená paprika)
  • Sůl (může být černá pro vajíčkovou chuť)

1. Restujeme zeleninu

Na lžíci kokosového nebo olivového oleje orestujeme zeleninu. V případě, že chceme mít v omeletě i tempeh či tofu, tak se zeleninou orestujeme i to.

Tip: při dlouhodobém zkoumání tuků jsme dospěli k závěru, že pro běžnou tepelnou úpravu jsou z rostlinných tuků nejvhodnější právě kokosový a příp. olivový olej. A to hlavně z důvodu nízkého obsahu tepelně nestabilních polynenasycených mastných kyselin.

2. Připravíme těsto

Mezitím připravujeme těsto. Jednoduše smícháme mouky, sůl, koření, droždí a nakonec při míchání metličkou nalijeme vodu.

3. Nalijeme na pánev k zelenině

Jakmile je zelenina orestovaná (asi po 5 minutách), nalijeme těsto na pánev k ní. Přitom se nebojíme směs na pánvi zamíchat vařečkou. Při míchání lze do těsta přidat i listovou petržel.

Poté už jen přiklopíme pokličkou a necháme na mírném ohni restovat. Až těsto na horní straně omelety změní strukturu a už není téměř tekuté, tak jednu polovinu omelety překlopíme přes druhou, anebo obrátíme celou omeletu, pokud si na to věříme – je potřeba to většinou dělat švihem pánve.

Necháme jen asi minutu dojít. V případě, že omeletu překlápíme na půl, lze po krátké praxi dosáhnout toho, že omeleta uvnitř bude měkká a šťavnatá a venku křupavá.

4. Servírujeme

Ačkoliv je velmi sytá i samotná, hodí se k ní ještě např. hummus nebo domácí kečup či hořčice. Já ji mám nejraději samotnou. Lze i jednoduše zabalit na cesty 🙂

Dobrou chuť!

Děkování

Poděkovat autorovi

Autor uvidí vaši zpětnou vazbu, což jej motivuje k další tvorbě.

Děkování 37 lidí poděkovalo za tento článek
Poděkovat Chvíli strpení…
Střevo

Otestujte si své střevo

Rovnováha střevního mikrobiomu je zásadní pro naši fyzickou i psychickou pohodu. V tomto krátkém kvízu se dozvíte odhad, jak je na tom váš mikrobiom.

Otestovat si střevo

Pozor

Vánoce přicházejí