před rokem Děkování64 lidí poděkovalo

Sytá cizrnová omeleta s lahůdkovým droždím

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů? Co takhle si odlehčit?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Radši bychom ji mohli nazvat cizrnová placka se zeleninou, aby gurmeti nekroutili hlavou – omelety se přeci dělají z vajec? Tato ne! Je poměrně štavnatá a té vaječné se podobá spíše jen vzhledově. Hledáte-li inspiraci na rychlou slanou 100% rostlinnou snídani nebo i hlavní chod, tak stojí za vyzkoušení. Ostatně u každého, kdo ji ochutnal, sklidila úspěch!

Příběh této omelety začal u našich bezlepkových lívanců. Postupně jsem je totiž přetvořil na slanou variantu a doladil takřka k dokonalosti. Naposledy jsem ji dělal na jedné akci, kde zmizely hned 3 velké talíře během půl hodiny.

Malý úvodní tip – nebojte se u ní experimentovat. Vyzkoušejte různé druhy zeleniny i koření. Níže popsaný recept je jednou z mnoha variant. Můžete jej vyzkoušet pro začátek, a při dalších pokusech si udělat vlastní variantu.

Ingredience na 1 velkou omeletu

  • Cizrnová mouka (90 g) (nebo cizrna, kterou namočíme a rozmixujeme – tento postup má výhodu z hlediska snížení obsahu antinutričních látek)
  • Pohanková mouka (40 g) – je přidána pro zkombinování obilovin s lušteninou, čímž vznikne hodnotnější protein. Omeleta ale funguje i bez této mouky, stačí nahradit cizrnovou.
  • Voda (240 ml)
  • Lahůdkové droždí (cca 4 lžíce) – ideálně od Vitalvibe nebo Engevity – toto droždí se výrazně liší od těch běžných svou skvělou až překvapující chutí, jak je vidět např. na vlogu naší Fíny – pokud nemáte droždí, lze to udělat i bez něj, ale v takovém případě je dobré přidat aspoň lžíci kvalitní sójové omáčky pro umami chuť.
  • Zelenina dle výběru – v mé omeletě nesmí chybět česnek, cibule, paprika a kukuřice. Hodí se i listová petržel. Zeleniny je dobré použít celkem dost, aby pokryla celou pánev, kde budete omeletu dělat.
  • Kousek tempehu či tofu v případě, že ji chcete udělat ještě více sytou
  • Libovolné koření (např. kurkuma nebo uzená paprika)
  • Sůl (může být černá pro vajíčkovou chuť)

1. Restujeme zeleninu

Na lžíci kokosového nebo olivového oleje orestujeme zeleninu. V případě, že chceme mít v omeletě i tempeh či tofu, tak se zeleninou orestujeme i to.

Tip: při dlouhodobém zkoumání tuků jsme dospěli k závěru, že pro běžnou tepelnou úpravu jsou z rostlinných tuků nejvhodnější právě kokosový a příp. olivový olej. A to hlavně z důvodu nízkého obsahu tepelně nestabilních polynenasycených mastných kyselin.

2. Připravíme těsto

Mezitím připravujeme těsto. Jednoduše smícháme mouky, sůl, koření, droždí a nakonec při míchání metličkou nalijeme vodu.

3. Nalijeme na pánev k zelenině

Jakmile je zelenina orestovaná (asi po 5 minutách), nalijeme těsto na pánev k ní. Přitom se nebojíme směs na pánvi zamíchat vařečkou. Při míchání lze do těsta přidat i listovou petržel.

Poté už jen přiklopíme pokličkou a necháme na mírném ohni restovat. Až těsto na horní straně omelety změní strukturu a už není téměř tekuté, tak jednu polovinu omelety překlopíme přes druhou, anebo obrátíme celou omeletu, pokud si na to věříme – je potřeba to většinou dělat švihem pánve.

Necháme jen asi minutu dojít. V případě, že omeletu překlápíme na půl, lze po krátké praxi dosáhnout toho, že omeleta uvnitř bude měkká a šťavnatá a venku křupavá.

4. Servírujeme

Ačkoliv je velmi sytá i samotná, hodí se k ní ještě např. hummus nebo domácí kečup či hořčice. Já ji mám nejraději samotnou. Lze i jednoduše zabalit na cesty 🙂

Dobrou chuť!

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů? Co takhle si odlehčit?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Děkování

Poděkovat autorovi

Autor uvidí vaši zpětnou vazbu, což jej motivuje k další tvorbě.

Děkování 64 lidí poděkovalo za tento článek
Poděkovat Chvíli strpení…

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Střevo

Otestujte si své střevo

Rovnováha střevního mikrobiomu je zásadní pro naši fyzickou i psychickou pohodu. V tomto krátkém kvízu se dozvíte odhad, jak je na tom váš mikrobiom.

Otestovat si střevo

¨