před 3 měsíci Děkování21 lidí poděkovalo

Víte, co se stane ve vašem břiše, když sníte jogurt? (překvapivé výsledky studií)

Jogurt jako součást zdravého životního stylu známe všichni. Ale málokdo ví, co se v našem břiše děje po tom, co ho sníme. Změní probiotika v jogurtu náš střevní mikrobiom? A proč je ho třeba pravidelně zařazovat do stravy? Studie ukazují, že probiotika v jogurtu možná nepůsobí tak, jak si myslíme.

Jogurt je jedna z nejoblíbenějších fermentovaných potravin. Kyselý, osvěžující, krémový. A hlavně obsahující prospěšné bakterie, tzv. „probiotika“, která jsou zdravá pro naše trávení i imunitu.

Co se děje v kelímku?

Jogurt je fermentovaná potravina vyrobená kysáním živočišného nebo rostlinného mléka za činnosti mléčných bakterií (tzv. jogurtových kultur, také se jim říká probiotické bakterie).

  • V mléce se po dobu cca 8 hodin nechají množit bakterie, které přemění sacharidy (např. laktózu v živočišném mléce či cukr u rostlinného mléka) na kyselinu mléčnou (a další látky).
  • V jogurtu díky kyselině mléčné klesne pH, a to způsobí u živočišných či sójových mlék vysrážení bílkovin a nám oblíbenou krémovou hustou konzistenci. U některých rostlinných mlék chudých na bílkoviny tento proces chybí a je třeba je dopředu zahustit např. škrobem, pektinem nebo rostlinnou želatinou agar agar (více o tomto tématu vysvětlujeme v našem e-booku Rostlinné super-jogurty).

Probiotika v jogurtu nezmění náš současný mikrobiom, ale působí na něj

Vždycky jsem si myslela, že přátelské bakterie v jogurtu projdou do našeho střeva, kde je s otevřenou náručí přivítají kamarádi žijící v našem břiše, pomohou jim se tam zabydlet a tyto nové přátelské bakterie se pak stanou součástí jejich armády proti nepřátelským bakteriím, které společně z našeho břicha vytlačí pryč,“ povídám kamarádce.

A ono to tak není? Taky jsem si to myslela. Vždyť všechny ty reklamy na jogurty to říkají, třeba Activia,“ diví se má kamarádka. „No, dle studií je to trochu komplikovanější.“

Jak budou probiotika působit, záleží na našem mikrobiomu

Studie potvrzují, že probiotika v jogurtu jsou schopná přežít kyselé prostředí žaludku a dostat se až do našeho střeva, kde mají ideální podmínky, ale většinou tam dlouho nevydrží. Respektive záleží na naší mikrobiotě, kterou máme v břiše. Každého mikrobiom je unikátní – jako otisk prstu.

  • Mikrobiota některých z nás může probiotika přivítat a umožnit jim kolonizovat trakt (v případě neobsazených výklenků střeva) a zvýšit tak množství tohoto kmene v našem střevě. (1, 2, 3, 4)
  • Jiní z nás mají v břiše mikrobiotu, která neumožní probiotikům usadit se (např. z důvodu obsazených všech výklenků střeva) a jsou vůči nim resistentní. (1, 4, 5)

To, jaký vliv na nás budou probiotika mít, záleží kromě naší mikrobioty i na daném kmeni probiotik, jeho vlastnostech, síle, životaschopnosti a schopnosti komunikace s naší stálou mikrobiotou. (4)

Mikrobi mezi sebou komunikují, soutěží a brání se

Vědci této interakci mezi naší střevní mikrobiotou a „vetřelci“ – tj. snězenými mikroorganismy (dobrými či špatnými), anebo mikroorganismy běžně žijícími v našem střevě v malém počtu, kteří se začínají přemnožovat – říkají „kolonizační resistence“.

Pomocí tohoto mechanismu (konkrétně soutěžením o potravu a prostor, produkcí blokátorů proti růstu bakterií, anebo ovlivněním lidského imunitního systému, který tyto bakterie zneškodní) se naše mikrobiota chrání před napadením novými a často škodlivými mikroorganismy (patogeny). (6, 7, 8)

Probiotika z jogurtu mohou v našem břiše ovlivňovat funkce celého mikrobiomu

Jogurtová probiotika většinou nemají schopnost změnit nebo nahradit složení naší současné střevní komunity, ale mohou ovlivňovat vlastnosti a způsob, jakým celá tato komunita bude v našem těle fungovat, aby jí (a zároveň i nám) to prospívalo. (9, 10)

Například dokáží ovlivnit to, jak efektivně bude celý náš mikrobiom trávit komplexní sacharidy, které sníme – tj. polysacharidy v ovoci, zelenině, obilovinách či luštěninách, které naše tělo neumí trávit, jsou potravou pro naše bakterie a ty nám na oplátku poskytují nejrůznější benefity a výhody, aby naše tělo prospívalo – a možná ovlivňují i mnohé další pochody (to je stále ve zkoumání vědců a zdá se, že u každého z nás mohou mít jiný účinek), které jsou výhodné jak pro ně, tak pro nás. (10) A takové soužití se vyplatí si udržet.

Tyto změny ale nejsou trvalé. V pokusech na myších i lidech, do 2 týdnů po zastavení konzumace jogurtu, bakterie, které měly na náš mikrobiom pozitivní vliv (viz výše), ze střev zmizely (10, 4). Proto je důležitá konzumace fermentovaných potravin na pravidelné bázi.

Rozmanité rostlinné jogurty dostupné na trhu – sójové, kokosové, mandlové, ovesné a kešu

Není ale jogurt jako jogurt. Některý nám může více škodit, než pomáhat. Abychom tyto benefity získali, je třeba zvolit:

Koupě jogurtu je tak trochu sázka do loterie. Můžete si koupit jogurt, ve kterém jsou probiotika v plné síle (to je ten, jehož víčko se vám v pokojové teplotě „nafoukne“), anebo ten, ve kterém jsou probiotika „stará a lenivá“. Proto je nejlepší možnost vyrobit si jogurt vlastní.

Domácí makový jogurt vyrobený z makového mléka dle e-booku Rostlinné super-jogurty bez mléka

Proč jsou probiotika (nejen) v jogurtu tak důležitá?

Tyto prospěšné živé organismy nejsou přímo lék, ale pozitivně působí v těle na náš vlastní střevní mikrobiom (tj. důležité společenství mikroorganismů v našem břiše, které má velký vliv na řadu pochodů v našem těle a zajišťuje nám zdravý spokojený život). Proto je důležité mu věnovat pozornost. A to nejenom pravidelnou konzumací fermentovaných potravin, ale celkově zdravým životním stylem.

Pestrost a správné složení mikrobiomu hraje zásadní roli pro naše zdraví. Ovlivňuje nejen trávicí systém (trávení, vstřebávání, tvorbu živin), ale i imunitu, metabolismus (tj. známý metabolický syndrom – obezita, krevní tlak, cholesterol, diabetes) nebo kognitivní funkce (prostřednictvím nich vnímáme svět kolem sebe, jednáme, reagujeme a zvládáme různé úkoly) a další věci, o kterých zatím stále nevíme.

Pečené brambory s tempehem, napařenou brokolicí a dipem z domácího sójového jogurtu

Bylo prokázáno, že strava bohatá na nejrůznější rostlinné potraviny (tzv. prebiotika – krmení pro náš mikrobiom) zvyšuje pestrost mikrobiomu (a naopak).

Proto je důležité jíst pestře – tj. rozmanité druhy celistvých, převážně rostlinných potravin (zelenina, ovoce, celozrnné obiloviny, luštěniny, semínka, ořechy, fermentované potraviny), aby všechny ty nejrůznější dobré bakterie v našem břiše měli co jíst a mohli nám nadále pomáhat. 🙂

Pokud hledáte recepty na levné a snadné (už od 16 Kč za litr) domácí jogurty vhodné ke každodenní konzumaci (např. jako lahodnou krémovou svačinu či dezert), návody na ně naleznete v e-booku Probiotické super-jogurty.

Děkování

Poděkovat autorovi

Autor uvidí vaši zpětnou vazbu, což jej motivuje k další tvorbě.

Děkování 21 lidí poděkovalo za tento článek
Poděkovat Chvíli strpení…
Střevo

Otestujte si své střevo

Rovnováha střevního mikrobiomu je zásadní pro naši fyzickou i psychickou pohodu. V tomto krátkém kvízu se dozvíte odhad, jak je na tom váš mikrobiom.

Otestovat si střevo

-15% Odlehčená super-kuchařka s tipy pro zdraví střeva

Odlehčená super-kuchařka s tipy pro zdraví střeva

40+ tipů na dobře stravitelná rostlinná jídla, která jsou prospěšná pro zdraví, štíhlou linii i trávení. Pro každého, kdo chce odlehčit či ozdravit svůj jídelníček a poznat rozmanitá rostlinná jídla pro každodenní vaření.

2021-04-28 23:59:59

Koupit e-book