před 4 týdny 4 to se mi líbí

Kváskové celozrnné langoše, hříšná dobrota za pár korun ve zdravější variantě

Langoše. Stánková klasika, které málokdo odolá. Tyto voňavé, křehké a současně i křupavé placky polité kečupem a posypané sýrem můžete připravit i doma. S tímto snadným, levným a zdravějším pečeným receptem z celozrnné mouky a kvásku bude spokojenost strávníků zaručena.

Název langoš pochází z maďarského výrazu láng, česky plamen, protože se opékaly blízko plamenů a jejich domovinou je právě Maďarsko. Původně se langoše pekly ze zbytků chlebového těsta (podobně jako u nás placky podplamenice) a podávaly se ke snídani.

Postupně se rozšířily i do okolních států (Rumunsko, Ukrajina, Srbsko, Slovensko a k nám) a později, když lidé už nepekli doma chleba a neměli cihlové pece, došlo k urychlení jejich přípravy – těsto se začalo smažit.

Dnešní smažená verze langošů se už snad ani langoši nazývat nedá, protože už se blízko plamenů neopékají, nýbrž se kus bílé mouky hluboce smaží v rafinovaném oleji a poté podává se sýrem a kečupem jako rychlé občerstvení.

Až budete stát v řadě u stánku a čekat na svůj langoš, vzpomeňte si, že tato smažená pochoutka (resp. její způsob přípravysmažení) ničí strukturu našeho střeva a způsobuje nerovnováhu střevní mikrobioty, a tím pádem i zvyšuje riziko civilizačních nemocí (zdroj).

Možná raději smažený langoš oželíte a připravíte si ho doma původní způsobem – pečením! A pokud přeci jenom chcete zvolit smaženou verzi, připravte si zdravější variantu těsta z celozrnné mouky a kvásku podle našeho návodu níže. Pro snížení negativního efektu smažení podávejte se salátem z najemno nastrouhané bílé či černé ředkve nebo s pár kousky ředkviček. Ředkve a ředkvičky na sebe vážou mastnotu, takže vám po jídle nebude těžko.

Ingredience (na 6 ks):

  • 160 g rozkvasu ze špaldové nebo pšeničné celozrnné mouky (připraven dle kurzu na Kváskový chléb)
  • 200–240 g špaldové nebo celozrnné pšeničné mouky (dle savosti mouky)
  • 120 g rostlinného mléka nebo vody
  • 5 g soli

ostatní:

  • rostlinný olej
  • česnek
  • domácí kečup bez cukru, rostlinná zakysaná smetana nebo pesto aj.
  • tofu, tempeh, případně rostlinný sýr

1. Připravíme těsto smícháním rozkvasu, mouky a vody (autolýza)

Rozkvas smícháme s vodou (nebo rostlinným mlékem) a moukou na těsto. Sůl zatím nepřidáváme. Přemístíme ho do mísy, mísu přikryjeme utěrkou nebo zabalíme do igelitové tašky (fólie) a necháme 30 minut odpočinout.

Tomuto procesu se říká autolýza. Děláme ji pouze při použití mouky, která má vyšší procento lepku, u těst s žitnou či bezlepkovou moukou autolýza nemá smysl. Autolýza pomůže k lepší vláčnosti těsta, chuti i barvě výsledného pečiva. Sůl se při autolýze nepoužívá, protože brání rozvíjení se lepku.

2. Přidáme k těstu sůl a necháme kynout

K těstu přisypeme sůl a rukou do těsta dobře zapracujeme. Těsto zvedneme do výšky za dva rohy a silou s ním hodíme o kuchyňskou linku nebo vál. Tento postup opakujeme tak dlouho, než bude těsto vláčné (cca 3–⁠4×). Vložíme ho do olejem vymazané mísy a necháme pod utěrkou (nebo v igelitové tašce/fólii) hodinu kynout.

3. 2× těsto přeložíme

V míse vezmeme těsto rukou z jedné strany, natáhneme do výšky a přeložíme jako kapsu na stranu druhou. Mísu otočíme a opět přeložíme další stranu, celkem přeložíme 4× (máme 4 strany, z každé jednou). Necháme hodinu kynout a znovu postup s překládáním zopakujeme. A necháme opět hodinu kynout.

4. Tvoříme langoše

Z těsta v oleji namočenou lžící odebíráme kousky a pokládáme je na moukou posypaný vál. Každý kousek rozválíme na placku (nebo roztáhneme rukama), zakryjeme je utěrkou a necháme ještě 10 minut kynout.

5. Dáme langošům jejich podobu

Tradiční a nejzdravější verze langošů je příprava v troubě. Rozpálíme troubu na 220 °C (horkovzduch), langoše vyválíme na 0,5–1 cm placky, položíme na plech vyložený pečícím papírem a pečeme cca 7–10 minut dozlatova.

Moderní nezdravý způsob přípravy langošů je smažení. Pokud chceme zvolit tuto variantu, v menší pánvičce rozpálíme olej (cca vrstvu 2 cm). Do rozpáleného oleje vkládáme rozválené langoše a smažíme z obou stran dozlatova (cca 1–2 minuty). Přemístíme na kuchyňskou utěrku, aby se odsál přebytečný tuk.

Tip: Smažené langoše podávejte se salátem z najemno nastrouhané bílé či černé ředkve nebo s pár kousky ředkviček. Ředkve a ředkvičky na sebe vážou mastnotu, takže vám po jídle nebude těžko.

6. Finišujeme a podáváme!

Do malé mističky si připravíme směs oleje a roztlačeného česneku. Hotové langoše potřeme směsí oleje a česneku. Podáváme s domácím kečupem (bez cukru) nebo jinou náplní – např. pesto nebo rostlinná zakysaná smetana a posypeme nastrouhaným nebo rozdroleným tofu, tempehem nebo rostlinným sýrem. Ihned podáváme! 🙂

Tip: Langoše je třeba jíst čerstvé. Pokud víme, že je všechny ihned nesníme, připravíme si jen tolik langošů, kolik sníme a zbytek těsta schováme do lednice, kde ho můžeme mít schované 2–3 dny a připravit si tak čerstvé langoše během chvilky. Takto si můžeme připravit i celé těsto do zásoby a připravit je až bude vhodná chvíle.

4 to se mi líbí

Právě probíhá předprodej nového e-booku:

Probiotické super-jogurty
Do konce předprodeje zbývá: 16. 6. 2020, 23:59

Probiotické super-jogurty bez mléka

11+ receptů na rostlinné jogurty, které jsou chutné, husté a prospěšné pro střevní mikrobiom. Od kokosu, přes mandle až po oves. Bez laktózy a živočišného mléka.

+ E-book sladkých svačinek bez bílého cukru s 60% slevou!
Kouknout na předprodej

Diskuse k článku