před 2 lety Děkování20 lidí poděkovalo

Kadeřávkové chipsy, vápníková bomba z rostlin, kterou chcete zkusit

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů? Co takhle si odlehčit?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Co si představíte, když se řekne kapusta? Pokud to zrovna nejsou vynikající chipsy, které si rádi dáte jen tak a hodí se i na jakoukoliv párty, tak doporučuji zbystřit! Možná jste totiž právě našli skvělou alternativu nezdravých party foods, která je skvostem zdravé výživy.

Kadeřávkové chipsy jsou skvělou možností, jak do sebe i do celé rodiny či přátel dostat plno zeleniny, pochutnat si a ještě přitom doplnit skvěle vstřebatelný vápník.

Kadeřávek vs. kapusta

Kadeřávek je druh kapusty (tzv. kadeřavá kapusta) a má od klasické hlávkové kapusty jinou strukturu, tvar, chuť a také 5násobný obsah vápníku. Toho v průměru obsahuje dokonce víc než kravské mléko (125 mg vs 150 mg na 100 g – tedy aspoň podle USDA) (1, 2) a celkově se jedná o jeden z nejlepší rostlinných zdrojů. Dobrou zprávou navíc je, že oproti špenátu, kde vstřebávání vápníku brání oxaláty, studie zjistily, že vápník z kadeřávku je vysoce vstřebatelný! (3, 4)

Jedna miska chipsů dělaná z cca půl kg syrového kadeřávku tak může obsahovat kolem 750 mg vápníku, přičemž doporučená denní dávka se pohybuje, v závislosti na instituci, která ji stanovila, okolo 800–1200 mg.

Zařadit kadeřávek do jídelníčku se vyplatí i z hlediska dalších obsažených mikronutrientů a v této podobě hlavně kvůli chuti! Zatím jsem nepotkal člověka, kterému by nechutnaly.

Tyto chipsy lze obdobně dělat z i klasické hlávkové kapusty, kterou nejspíš znáte z české kuchyně v podobě tradičního kapustovém zelí, nicméně pokud chceme mít zároveň vápníkovou bombu a nenahraditelnou křupavou strukturu, tak nám kadeřávek poslouží lépe.

Ingredience na plnou mísu

  • Kadeřávek (minimálně dvě 200 gramová balení) – sehnat se dá sezónně v supermarketech, na zahrádce vaší maminky či takřka celoročně na rohlíku.cz
  • Hořčice (cca 1 lžička)
  • Olej (cca 2 lžíce) – ideálně olivový nebo řepkový v panenské kvalitě
  • Sůl (cca půl lžičky)
  • Libovolné další ochucovadlo (např. lahůdkové droždí, citrón, česnek, různé koření, atd.)

Chipsy se dají dělat v nekonečně mnoho variantách. My si dnes ukážeme jednu z těch základních, tedy jen hořčici se solí. Není však od věci je vyzkoušet třeba i s kešu sýrem (rozmixujete kešu s lahůdkovým droždím a vodou) nebo jiným luxusním dresinkem, který na nich do křupava uschne.

1. Připravíme kadeřávek

Kadeřávek omyjeme a usušíme. Já suším tak, že jím třepu o položenou čistou utěrku.

Poté oddělíme listy od košťálu rukama nebo za pomocí nože, čímž nám vzniknout chipsy kýženého tvaru. Nebojte se dělat i větší kousky, protože při pečení/sušení se pak zmenší asi o polovinu.

2. Připravíme zálivku

Vezmeme misku a smícháme v ní všechny ingredience na ochucení. V našem případě jsme použili zmiňovanou hořčici, olej a sůl. Se solí není radno to přehánět, protože chipsy mají tendenci se smrsknout a poté být přesolené.

3. Smícháme a pečeme na 120 °C

Smícháme kadeřávek se zálivkou, rozprostřeme na plech (nebo lépe na více plechů pro rovnoměrné pečení) a pečeme na 120 °C asi půl hodiny nebo dokřupava. Každých 5–10 minut při pečení prohrábneme a promícháme, abychom docílili křupavé a nikoliv na jedné straně spálené a na druhé straně gumové konzistence. 🙂

Alternativně lze dělat i raw variantu a sušit je při teplotě do 42 °C přes noc.

4. Snažíme se ochutnat dříve než náhle zmizí

Pokud je připravujete v domácnosti, kde se občas z čista jasna začnou pohybovat lidé s hladovo-kadeřávkovým záchvatem, doporučuji si uzmout část chipsů pro sebe, jinak by se mohlo stát, že celá mísa zmizí dříve, než byste čekali 🙂

Malý tip na závěr: Zajímavým způsobem, jak kadeřávek nebo chipsy z něj využít, je přidat ho do salátu či do buddha bowls. Inspiraci na buddha misky, kam lze kadeřávek přidat, najdete v našem novém e-booku nebo na googlu.

Přeji dobrou chuť a těším se zase u dalšího receptu!

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů? Co takhle si odlehčit?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Tento recept je mls 😋

V podobných receptech se snažíme přinášet zdravější a modernější alternativy nejrůznějších pochutin, které slouží pro zpestření jídelníčku. Na našich mlsech náš jídelníček nestojí, ale rádi si je někdy dopřejeme. Přečíst si rozhovor o našem životním stylu – je Superkvašácká strava dokonalá?

Děkování

Poděkovat autorovi

Autor uvidí vaši zpětnou vazbu, což jej motivuje k další tvorbě.

Děkování 20 lidí poděkovalo za tento článek
Poděkovat Chvíli strpení…
-53% Mimořádná akce: Podzimní fermentační balíček pro posílení imunity!

Mimořádná akce: Podzimní fermentační balíček pro posílení imunity!

3 podrobné návody na fermentované dobroty = snadná, levná a zábavná výroba chutných domácích kvašených potravin pro silnou imunitu a podporu trávení. Ušetříte 679 Kč!

2021-12-12 22:59:59

Chci začít fermentovat

Střevo

Otestujte si své střevo

Rovnováha střevního mikrobiomu je zásadní pro naši fyzickou i psychickou pohodu. V tomto krátkém kvízu se dozvíte odhad, jak je na tom váš mikrobiom.

Otestovat si střevo

¨