před 5 týdny Děkování10 lidí poděkovalo

Kadeřávkové chipsy, vápníková bomba z rostlin, kterou chcete zkusit

Co si představíte, když se řekne kapusta? Pokud to zrovna nejsou vynikající chipsy, které si rádi dáte jen tak a hodí se i na jakoukoliv párty, tak doporučuji zbystřit! Možná jste totiž právě našli skvělou alternativu nezdravých party foods, která je skvostem zdravé výživy.

Kadeřávkové chipsy jsou skvělou možností, jak do sebe i do celé rodiny či přátel dostat plno zeleniny, pochutnat si a ještě přitom doplnit skvěle vstřebatelný vápník.

Kadeřávek vs. kapusta

Kadeřávek je druh kapusty (tzv. kadeřavá kapusta) a má od klasické hlávkové kapusty jinou strukturu, tvar, chuť a také 5násobný obsah vápníku. Toho v průměru obsahuje dokonce víc než kravské mléko (125 mg vs 150 mg na 100 g – tedy aspoň podle USDA) (1, 2) a celkově se jedná o jeden z nejlepší rostlinných zdrojů. Dobrou zprávou navíc je, že oproti špenátu, kde vstřebávání vápníku brání oxaláty, studie zjistily, že vápník z kadeřávku je vysoce vstřebatelný! (3, 4)

Jedna miska chipsů dělaná z cca půl kg syrového kadeřávku tak může obsahovat kolem 750 mg vápníku, přičemž doporučená denní dávka se pohybuje, v závislosti na instituci, která ji stanovila, okolo 800–1200 mg.

Zařadit kadeřávek do jídelníčku se vyplatí i z hlediska dalších obsažených mikronutrientů a v této podobě hlavně kvůli chuti! Zatím jsem nepotkal člověka, kterému by nechutnaly.

Tyto chipsy lze obdobně dělat z i klasické hlávkové kapusty, kterou nejspíš znáte z české kuchyně v podobě tradičního kapustovém zelí, nicméně pokud chceme mít zároveň vápníkovou bombu a nenahraditelnou křupavou strukturu, tak nám kadeřávek poslouží lépe.

Ingredience na plnou mísu

  • Kadeřávek (minimálně dvě 200 gramová balení) – sehnat se dá sezónně v supermarketech, na zahrádce vaší maminky či takřka celoročně na rohlíku.cz
  • Hořčice (cca 1 lžička)
  • Olej (cca 2 lžíce) – ideálně olivový nebo řepkový v panenské kvalitě
  • Sůl (cca půl lžičky)
  • Libovolné další ochucovadlo (např. lahůdkové droždí, citrón, česnek, různé koření, atd.)

Chipsy se dají dělat v nekonečně mnoho variantách. My si dnes ukážeme jednu z těch základních, tedy jen hořčici se solí. Není však od věci je vyzkoušet třeba i s kešu sýrem (rozmixujete kešu s lahůdkovým droždím a vodou) nebo jiným luxusním dresinkem, který na nich do křupava uschne.

1. Připravíme kadeřávek

Kadeřávek omyjeme a usušíme. Já suším tak, že jím třepu o položenou čistou utěrku.

Poté oddělíme listy od košťálu rukama nebo za pomocí nože, čímž nám vzniknout chipsy kýženého tvaru. Nebojte se dělat i větší kousky, protože při pečení/sušení se pak zmenší asi o polovinu.

2. Připravíme zálivku

Vezmeme misku a smícháme v ní všechny ingredience na ochucení. V našem případě jsme použili zmiňovanou hořčici, olej a sůl. Se solí není radno to přehánět, protože chipsy mají tendenci se smrsknout a poté být přesolené.

3. Smícháme a pečeme na 120 °C

Smícháme kadeřávek se zálivkou, rozprostřeme na plech (nebo lépe na více plechů pro rovnoměrné pečení) a pečeme na 120 °C asi půl hodiny nebo dokřupava. Každých 5–10 minut při pečení prohrábneme a promícháme, abychom docílili křupavé a nikoliv na jedné straně spálené a na druhé straně gumové konzistence. 🙂

Alternativně lze dělat i raw variantu a sušit je při teplotě do 42 °C přes noc.

4. Snažíme se ochutnat dříve než náhle zmizí

Pokud je připravujete v domácnosti, kde se občas z čista jasna začnou pohybovat lidé s hladovo-kadeřávkovým záchvatem, doporučuji si uzmout část chipsů pro sebe, jinak by se mohlo stát, že celá mísa zmizí dříve, než byste čekali 🙂

Malý tip na závěr: Zajímavým způsobem, jak kadeřávek nebo chipsy z něj využít, je přidat ho do salátu či do buddha bowls. Inspiraci na buddha misky, kam lze kadeřávek přidat, najdete v našem novém e-booku nebo na googlu.

Přeji dobrou chuť a těším se zase u dalšího receptu!

Děkování

Poděkovat autorovi

Autor uvidí vaši zpětnou vazbu, což jej motivuje k další tvorbě.

Děkování 10 lidí poděkovalo za tento článek
Poděkovat Chvíli strpení…
Pozor

Právě probíhá akce na e-book:

Do konce zbývá: 7. 8. 2020, 23:59

Probiotické super-jogurty bez mléka

11+ receptů na rostlinné jogurty, které jsou chutné, husté a prospěšné pro střevní mikrobiom. Od kokosu, přes mandle až po oves. Bez laktózy a živočišného mléka.

Zobrazit podrobnosti