před měsícem 8 to se mi líbí

Falafel, ultimátní návod, ať žije cizrnový král

Dnes nebudu psát jen tak o ledajakém obyčejném luštěninovém karbenátku. Bude to o falafelu, tedy tradičním cizrnovém pokrmu původem z Egypta a hojně rozšířeném v arabském světě. Pro mě je to král cizrnových pokrmů.

Úvod do přípravy falafelu

V ČR se s ním běžně můžeme setkat v arabských fastfoodech, kde je ovšem často nastavován bílou moukou a šetří se i na bylinkách a jiných ingrediencích. Pro někoho jsou problémem i často přidaná vejce. Udělat si ho doma je přitom jednoduché – a díky tomuto návodu už každý bude vědět, jak na to.

Než se mně podařil opravdu dobrý falafel, zvenku zlatavý, uvnitř světle zeleno-žlutý a šťavnatý, podstoupil jsem pár pokusů s recepty, které nefungovaly tak dobře.

Hlavním chytákem při přípravě skvělého falafelu je do těsta použít syrovou, předem namočenou cizrnu, nikoliv uvařenou. Existují sice i recepty s vařenou cizrnou, ale při nich se vám velice snadno stane, že se falafel na pánvi rozpadne. A i když se vám povede udržet tvar, tak jeho struktura a chuť budou diametrálně odlišné od receptu, který si ukážeme níže.

Také bych chtěl podotknout, že by se (při této smažené variantě) mělo jednat spíše o sváteční jídlo, které neděláme moc často. Tedy aspoň ti z nás, komu záleží na zdraví střevního mikrobiomu. Jako zpestření jídelníčku má však podle mě i ve zdravé výživě své místo – zvláště pak tato jeho varianta ze základních celistvých surovin, kterou také využíváme v našich obědových miskách.

Ingredience na 10–15 falafelů:

  • Cizrna – ne z plechovky, ale sušená (cca 250 g v sušeném stavu)
  • Česnek (3 stroužky)
  • Jarní cibulka (2–3 cibulky)
  • Čerstvá petrželová nebo koriandrová nať (nebo oboje) (větší svazek)
  • Koriandr mletá semena (2 lžičky) – jedná se o koření
  • Římský kmín mletý (1 lžička) – pokud nemáte rádi, tak můžete vynechat nebo použít český kmín
  • Černý pepř (špetka)
  • Kajenský pepř (špetka) – nebo jiné chilli
  • Sůl (zarovnaná lžička)

1. Namočíme cizrnu

Cizrnu namočíme přes noc v dostatečném množství vody.

2. Rozmixujeme s dalšími surovinami

V momentě, kdy máme cizrnu nasáklou a chuť na falafel velikou, vezmeme nejlépe kuchyňský elektrický sekáček a podle velikosti v něm slitou cizrnu spolu se všemi ostatními ingrediencemi (cibulku a česnek doporučuji před tím ještě nožem rozdělit na menší části) rozsekáme do falafelové konzistence – tzn. spíše na hrubo – mělo by vzniknout podobné těsto:

Pokud sekáček nemáte, ale máte stolní mixér, také to v něm půjde, jen možná bude potřeba pracovat na nejnižší rychlost a suroviny uvnitř hodně míchat (vždy po zastavení mixéru), aby byly rozsekány rovnoměrně.

Sekáček je však dnes již celkem standardním vybavením i k většině tyčových mixérů, tak snad jím vy nebo váš soused disponujete 🙂

3. Tvarujeme a smažíme

Pokud jsme dělali těsto v dávkách, protože se všechno nevešlo do sekáčku, ještě jej můžeme zamíchat. A pak už jen tvarujeme falafely. Buď koule nebo placatější variantu, kterou jsme zvolili i my se Sójovou Kačenkou (tímto děkuji za pomoc).

Smažíme na mírně rozpáleném oleji do zlatova. Lze péct i v troubě, ale chuťový zážitek bude velmi odlišný.

4. Hotovóó

Servírujeme do wrapů, k rýži, bramborám, prakticky k čemukoliv. Často se k němu dává jogurtový dip, tahini nebo hummus.

My jsme zvolili podobu bowl s římským salátem, krutóny z kváskové bagety a tahini dresinkem, protože se nám podobná miska zrovna hodila do připravovaného obědového e-booku.

Malý tip na závěr: pokud zjistíte, že jste udělali falafelu moc, není nic jednoduššího, než ho zamrazit. V mrazáku vydrží bez problémů klidně půl roku.

Dobrou chuť!

8 to se mi líbí

Diskuse k článku