před 2 lety Děkování36 lidí poděkovalo

Falafel, ultimátní návod, ať žije cizrnový král

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů? Co takhle si odlehčit?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Dnes nebudu psát jen tak o ledajakém obyčejném luštěninovém karbenátku. Bude to o falafelu, tedy tradičním cizrnovém pokrmu původem z Egypta a hojně rozšířeném v arabském světě. Pro mě je to král cizrnových pokrmů.

Úvod do přípravy falafelu

V ČR se s ním běžně můžeme setkat v arabských fastfoodech, kde je ovšem často nastavován bílou moukou a šetří se i na bylinkách a jiných ingrediencích. Pro někoho jsou problémem i často přidaná vejce. Udělat si ho doma je přitom jednoduché – a díky tomuto návodu už každý bude vědět, jak na to.

Než se mně podařil opravdu dobrý falafel, zvenku zlatavý, uvnitř světle zeleno-žlutý a šťavnatý, podstoupil jsem pár pokusů s recepty, které nefungovaly tak dobře.

Hlavním chytákem při přípravě skvělého falafelu je do těsta použít syrovou, předem namočenou cizrnu, nikoliv uvařenou. Existují sice i recepty s vařenou cizrnou, ale při nich se vám velice snadno stane, že se falafel na pánvi rozpadne. A i když se vám povede udržet tvar, tak jeho struktura a chuť budou diametrálně odlišné od receptu, který si ukážeme níže.

Také bych chtěl podotknout, že by se (při této smažené variantě) mělo jednat spíše o sváteční jídlo, které neděláme moc často. Tedy aspoň ti z nás, komu záleží na zdraví střevního mikrobiomu. Jako zpestření jídelníčku má však podle mě i ve zdravé výživě své místo – zvláště pak tato jeho varianta ze základních celistvých surovin, kterou také využíváme v našich obědových miskách.

Ingredience na 10–15 falafelů:

  • Cizrna – ne z plechovky, ale sušená (cca 250 g v sušeném stavu)
  • Česnek (3 stroužky)
  • Jarní cibulka (2–3 cibulky)
  • Čerstvá petrželová nebo koriandrová nať (nebo oboje) (větší svazek)
  • Koriandr mletá semena (2 lžičky) – jedná se o koření
  • Římský kmín mletý (1 lžička) – pokud nemáte rádi, tak můžete vynechat nebo použít český kmín
  • Černý pepř (špetka)
  • Kajenský pepř (špetka) – nebo jiné chilli
  • Sůl (zarovnaná lžička)

1. Namočíme cizrnu

Cizrnu namočíme přes noc v dostatečném množství vody.

2. Rozmixujeme s dalšími surovinami

V momentě, kdy máme cizrnu nasáklou a chuť na falafel velikou, vezmeme nejlépe kuchyňský elektrický sekáček a podle velikosti v něm slitou cizrnu spolu se všemi ostatními ingrediencemi (cibulku a česnek doporučuji před tím ještě nožem rozdělit na menší části) rozsekáme do falafelové konzistence – tzn. spíše na hrubo – mělo by vzniknout podobné těsto:

Pokud sekáček nemáte, ale máte stolní mixér, také to v něm půjde, jen možná bude potřeba pracovat na nejnižší rychlost a suroviny uvnitř hodně míchat (vždy po zastavení mixéru), aby byly rozsekány rovnoměrně.

Sekáček je však dnes již celkem standardním vybavením i k většině tyčových mixérů, tak snad jím vy nebo váš soused disponujete 🙂

3. Tvarujeme a smažíme

Pokud jsme dělali těsto v dávkách, protože se všechno nevešlo do sekáčku, ještě jej můžeme zamíchat. A pak už jen tvarujeme falafely. Buď koule nebo placatější variantu, kterou jsme zvolili i my se Sójovou Kačenkou (tímto děkuji za pomoc).

Smažíme na mírně rozpáleném oleji do zlatova. Lze péct i v troubě, ale chuťový zážitek bude velmi odlišný.

4. Hotovóó

Servírujeme do wrapů, k rýži, bramborám, prakticky k čemukoliv. Často se k němu dává jogurtový dip, tahini nebo hummus.

My jsme zvolili podobu bowl s římským salátem, krutóny z kváskové bagety a tahini dresinkem, protože se nám podobná miska zrovna hodila do připravovaného obědového e-booku.

Malý tip na závěr: pokud zjistíte, že jste udělali falafelu moc, není nic jednoduššího, než ho zamrazit. V mrazáku vydrží bez problémů klidně půl roku.

Dobrou chuť!

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů? Co takhle si odlehčit?

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Tento recept je mls 😋

V podobných receptech se snažíme přinášet zdravější a modernější alternativy nejrůznějších pochutin, které slouží pro zpestření jídelníčku. Na našich mlsech náš jídelníček nestojí, ale rádi si je někdy dopřejeme. Přečíst si rozhovor o našem životním stylu – je Superkvašácká strava dokonalá?

Děkování

Poděkovat autorovi

Autor uvidí vaši zpětnou vazbu, což jej motivuje k další tvorbě.

Děkování 36 lidí poděkovalo za tento článek
Poděkovat Chvíli strpení…

Je vám někdy těžko, býváte unavení, trávení nefunguje dle představ nebo kila jdou těžko dolů?

Co takhle si odlehčit?

Ozdravit svůj jídelníček a tím sami sebe?

A začít jíst více rostlinných jídel, kterou jsou dobře stravitelná, zdravá, výživná a chutná? Více informací

✨Stáhnout ukázkový jídelníček zdarma ✨

Střevo

Otestujte si své střevo

Rovnováha střevního mikrobiomu je zásadní pro naši fyzickou i psychickou pohodu. V tomto krátkém kvízu se dozvíte odhad, jak je na tom váš mikrobiom.

Otestovat si střevo

¨