před 3 týdny 11 to se mi líbí

Ultimátní návod k výrobě amasaké, přirozeně sladké fermentované obilné kaše

Znáte amasaké? Tradiční japonský přirozeně sladký „energeťák“, který vás postaví na nohy. Zdravější a levnější alternativa ke konvenčním sladkostem, jak pro malé, tak i velké. Kdybych proces výroby nezkusila na vlastní oči, nevěřila bych, že v něm není přidaný cukr.

Představení amasaké

Amasaké pochází z Japonska, jeho název v překladu znamená sladký alkohol. Jedná se o tradiční fermentovaný obilný krém z rýže (případně i jiných obilovin) s přirozeně sladkou chutí a řídkou konzistencí.

Díky procesu fermentace se obsažené složité sacharidy v rýži (nebo jiné obilovině) rozloží na jednoduché, rýže zřídne a přirozeně zesládne. Díky lehké stravitelnosti, obsahu kvalitních sacharidů a čistému složení jej mohou i malá miminka.

Amasaké obsahuje vitamín B1, B2, B6, kyselinu pantothenovou, všechny esenciální aminokyseliny a glukózu – stejné živiny, které jsou obsaženy i v nitrožilní výživě, proto se amasaké někdy říká také „IV drip“ (intravenózní terapie). (zdroj)

Kupované versus domácí amasaké

Na našem trhu je amasaké k dostání ve zdravých výživách a na internetu, od výrobců Ryorido (dodává Sunfood) nebo Terrasana. Cena je oproti domácí výrobě vysoká, pohybuje se okolo 70 Kč za 380 g (neochucené amasaké) a 65 Kč za 200 g (ochucené amasaké). Doma se amasaké dá vyrobit do 15–20 Kč za 250 g.

Výhodou domácí výroby amasaké je snadná a finančně velmi nenáročná příprava, čerstvost a možnost kombinovat obiloviny a dochucovadla (karob, oříšková másla, vanilka, ovocné pyré aj.) dle aktuálních chutí.

V Japonsku k jeho fermentaci používají koji – rýži prorostlou ušlechtilou plísní Aspergillus oryzae. V našich podmínkách si vystačíme i s obyčejnou naklíčenou pšenicí, jejíž enzymy dokáží složité sacharidy rozložit stejně dobře, jako koji. Pokud si uděláme větší množství naklíčené pšenice (startéru), vydrží nám dlouho a můžeme si udělat amasaké kdykoliv budeme mít chuť.

Ingredience:

  • 250 g ozimné nebo červené pšenice (na startér)*
  • 250 g celého obilného zrna (jáhly, bílá rýže, kroupy, pohanka aj.)

*jako startér můžeme použít místo pšenice i 50 g rýže koji (dá se koupit na internetu, je ale dražší)

1. Naklíčíme pšenici

Pšenici nasypeme do hrnce a zalijeme vodou. Necháme ji 12 hodin namočenou.

Poté na hrnec pomocí gumičky nebo provázku připevníme gázu nebo utěrku. Hrnec s pšenicí otočíme a přes textilii ji slijeme. Přemístíme dnem vzhůru na nádobu (pekáč nebo větší mísu či plastovou krabičku) tak, aby hrnec s pšenicí byl ve vzduchu a mohl do něj proudit vzduch a stékat tekutina zpět do nádoby.

Pšenici v hrnci přes textilii 2× denně proplachujeme, necháme okapat do dřezu a hrnec vrátíme zpět na nádobu. Za 3 dny je pšenice hotová –⁠ má bílé delší klíčky (cca 2–⁠3 cm dlouhé).

2. Připravíme startér

Naklíčenou pšenici přemístíme na plech a necháme velmi dobře uschnout na vzduchu, na sluníčku nebo na topení (můžeme i prosušit v sušičce, ne více než na 40 °C). Usušenou pšenici (tj. startér pro výrobu amasaké) přemístíme do sklenice s víčkem a uchováváme v pokojové teplotě.

Aby startér dobře fungoval, je třeba ho namlít nebo rozmixovat. Vezmeme hrst startéru nebo tolik, aby nám z něj mixér nebo mlýnek udělal jemnou mouku. Startér takto připravujeme nejlépe vždy až před samotnou přípravou amasaké (případný zbylý rozemletý startér skladujeme v lednici).

Z 250 g pšenice připravíme cca 200 g startéru, který nám vystačí zhruba na 10 dávek amasaké po 250 g obilí (na 250 g neuvařeného obilí potřebujeme 2 lžíce, tj. 20 g, startéru).

3. Uvaříme obilné zrno

Vybereme druh obiloviny, ze kterého chceme vyrobit amasaké a uvaříme ho tak, aby byla veškerá tekutina vyvařená (obiloviny vaříme s vodou v poměru 1:2, případně 1:2,5).

Nejsladší amasaké je z bílé rýže nebo jáhel, případně kombinace těchto obilovin, ale můžete použít i kroupy, pohanku, oves, vločky, celozrnnou rýži aj.

4. Vmícháme startér

Obilí necháme v hrnci vychladnout na 50–60 °C. Teplotu změříme teploměrem na potraviny, anebo do hrnce s uvařeným obilí ponoříme čistý prst. Pokud dokážeme obilovinu prstem promíchat, aniž bychom se popálili a obilí je pořád teplé, je hotovo a můžeme vmíchat startér v množství cca 2 lžic rozemletého startéru na 250 g syrového obilí, které jsme si uvařili.

Čistou vařečkou startér do obilí v hrnci dobře zamícháme, aby se dostal všude. Hrnec přiklopíme poklicí (případně talířkem) a zabalíme do peřin, deky nebo ručníku a necháme na teplém místě 5–6 hodin fermentovat (v létě může být hotové už za 4–5 hodiny, v zimě raději přemístíme blíže k topení). Pokud máme, můžeme dát amasaké i do inkubátoru (pekárnička, fermentor, jogurtovač, sušička aj.) na teplotu max 40 °C na 5–6 hodin.

5. Voilá! Sladká kaše je na světě!

Hrnec vybalíme, kaši zamícháme (bude řídká díky fermentaci) a můžeme hodovat. Pokud amasaké všechno nesníme, převaříme ho za stálého míchání zhruba 15 minut, abychom zastavili fermentaci, jinak by mohlo přejít do alkoholového kvašení a způsobit nám trávicí potíže. Uchováváme v lednici.

Amasaké můžeme dochutit:

  • oříšková a semínková másla
  • ovocné pyré nebo pasta
  • karob nebo kakao
  • vanilka
  • marmeláda, džem nebo povidla
  • javorový sirup nebo jiné zdravější sladidlo

Amasaké jíme jen tak samotné jako svačinu nebo dezert (třeba s ovocem nebo ořechy). Můžeme s ním ale také sladit jako s cukrem, např. ho vmíchat do kaší, jogurtů, krémů (amasaké povaříme s pudinkem nebo želatinou agar agar a můžeme s ním zdobit dorty), pudinků, těst na dezerty, nákypů, sladkých náplní (např. do palačinek, buchet, koláčů), smoothie, zmrzlin, potřít s ním pečivo, rozředit a popíjet jako sladký shake atp.

Pokud chceme z amasaké nápoj jako mají v Japonsku, stačí ho rozmixovat s vodou nebo rostlinným mlékem. Lze podávat teplý i studený.

Tip: Amasaké si můžeme zavařit. Ještě horké ho přemístíme až po okraj do čistých sklenic (třeba od marmelády, přesnídávky aj.), uzavřeme víčkem a převrátíme víčkem dolů, aby se zatáhlo. Uchováváme v lednici.

11 to se mi líbí

Právě probíhá předprodej nového e-booku:

Probiotické super-jogurty
Do konce předprodeje zbývá: 16. 6. 2020, 23:59

Probiotické super-jogurty bez mléka

11+ receptů na rostlinné jogurty, které jsou chutné, husté a prospěšné pro střevní mikrobiom. Od kokosu, přes mandle až po oves. Bez laktózy a živočišného mléka.

+ E-book sladkých svačinek bez bílého cukru s 60% slevou!
Kouknout na předprodej

Diskuse k článku