před 2 měsíci Děkování2 lidé poděkovali

Zeleninový tajine, barevná lahůdka z Maroka

Tajine (čte se tažín) je název nejenom tohoto zeleninového pokrmu, ale i nádoby, ve které se tradičně připravuje. Jde o vysoký kónický hrnec, díky jehož tvaru se odpařená tekutina vrací zpět a zajistí tak jídlu šťavnatost.

Před dvěma lety jsme s manželem měli možnost Maroko navštívit a právě tento pokrm byl ten, co nás na našich cestách zachraňoval. V bezmasé verzi se totiž jedná o přirozeně veganské jídlo, které nám dokázali připravit naprosto všude – ať už se jednalo o restaurace v centru Mediny, nebo o domácí ubytování vysoko v horách. Uvařila jsem si ho od té doby poprvé a byla to báječná nostalgie.

Ingredience:

  • zelenina (červená cibule, cuketa, lilek, mrkev, paprika)
  • cizrna
  • sušené meruňky
  • zázvor
  • česnek
  • koření (kurkuma, skořice, koriandr, pískavice řecké seno, paprika, kmín)
  • rajčatové pyré
  • olej

1. Připravíme základ

Oloupeme a najemno nakrájíme tři stroužky česneku a cca 5 cm zázvoru. Ve větším hrnci rozpálíme olej a při střední teplotě česnek se zázvorem orestujeme. Přidáme koření a po chvíli dvě lžíce rajčatové pasty. Po dvou minutkách zalijeme půl litrem vody.

2. Připravíme zeleninu

Očistíme a na větší kousky si nakrájíme námi preferovanou zeleninu, já použila menší cuketu, 1/4 lilku, mrkev, červenou cibuli a půlku červené a půlku žluté papriky, aby byla směs hezky barevná. Takto připravenou zeleninu vložíme do základu.

3. Cože? Cizrna a meruňky?

Na první pohled tato kombinace nemusí vypadat zrovna lákavě, ale ve skutečnosti dovedou tajine k dokonalosti. Ke směsi tedy přidáme zhruba 400 g předvařené cizrny – tu vaříme s jedlou sodou a bobkovým listem, nebo můžeme použít v případě spěchu konzervu. Cizrna dodá našemu tělu potřebné bílkoviny. Hrst nahrubo nasekaných meruněk zase ozvláštní chuť celého jídla, je velmi příjemné pak tu a tam kousnout do nasládlého sousta.
Směs také dle chuti osolíme a opepříme.

4. Dusíme a připravíme přílohu

Přivedeme k varu a teplotu stáhneme tak, aby se nám připravená směs pomalu dusila asi půl hodiny. Když se blížíme do finále (to poznáme tak, že nám zelenina už téměř změkla), tak si připravíme kuskus. Kuskus promícháme se solí a pepřem, zalijeme vařící vodou a necháme chvíli odstát pod talířem. Po pár minutách je hotovo.

5. Finále

Na závěr jsem připravený tajine posypala nasekanými mandlemi, dodaly finálnímu jídlu šmrnc, ale fantazii se meze nekladou. Použít můžete různá semínka, bylinky, cokoliv, co potěší vaše chuťové buňky.

Tip: Pro dnešní recept jsem zvolila kuskus celozrnný, můžete ale použít klasický a nebo naopak, pokud se chcete například vyhnout lepku, vyberte třeba quinou.

Inspiraci na další obědy pro každodenní vaření naleznete také v naší Odlehčené super-kuchařce s tipy pro zdraví střeva.

Děkování

Poděkovat autorovi

Autor uvidí vaši zpětnou vazbu, což jej motivuje k další tvorbě.

Děkování 2 lidé poděkovali za tento článek
Poděkovat Chvíli strpení…
Střevo

Otestujte si své střevo

Rovnováha střevního mikrobiomu je zásadní pro naši fyzickou i psychickou pohodu. V tomto krátkém kvízu se dozvíte odhad, jak je na tom váš mikrobiom.

Otestovat si střevo

Pozor

Vánoce přicházejí