před měsícem 8 to se mi líbí

Dnešním pečivem si degradujeme střevní mikrobiom a zdraví

Víte, že průměrný Čech sní podle statistik skoro 100 kg pečiva ročně? To může být třeba 100 bochníků kilového chleba, anebo asi 2300 tukových rohlíků, tzn. přibližně 6 rohlíků každý den!

Tak obrovskou položku tvoří pečivo v jídelníčků našeho národa. Nutno podotknout, že průměrný Čech neexistuje. Je to pouze statistická veličina. Ve skutečnosti někteří lidé jí pečiva mnohem méně a někteří mnohem více, což dává výsledný průměr.

Znepokojující je, když se podíváme, co lidé dnes a dennodenně v supermarketech kupují. Nejsou to zdaleka jen rohlíky a chleba (které už také dávno nejsou jako dřív), ale je to ve velké míře i další pečivo z mražených polotovarů plné aditiv, cukru a soli. To nejsou zrovna příznivé vyhlídky pro náš střevní mikrobiom, který zásadně ovlivňuje náš život, naši náladu a celkové zdraví.

Chcete zlepšit trávení? Zkuste tuto změnu. Střevo vám poděkuje.

Když jsme to zjistili a podívali se na složení těchto výdobytků moderní pekařiny zaměřené spíše na zisk než na kvalitu, napadlo nás, co by se asi stalo, kdyby lidé toto pečivo vyměnili za kvalitnější?

Supermarketové pečivo obsahuje velké množství aditiv a ingrediencí (viz např. složení pečiva z jednoho českého supermarketu), které poškozují náš střevní mikrobiom (1). Čím dál tím více studií potvrzuje, že vliv střevního mikrobiomu je velmi zásadní pro náš kvalitní a spokojený život. Ovlivňuje nejen naše trávení, ale také naši imunitu, to, jak se cítíme a jak přemýšlíme.

Získej zpět superschopnosti, které zdravé střevo nabízí

Protože informujeme o tom, jak lze ozdravovat střevní mikrobiom a získat tak zpět superschopnosti, které zdravé střevo nabízí, uviděli jsme v této oblasti obrovskou příležitost pro spoustu lidí. I malá změna v této oblasti by mohla přinést velké výsledky. Stačí malý krůček – začít jíst kvalitnější pečivo – a střevní mikrobiom se podstatně změní, a tím se začne měnit i chemie v našem těle a náš život.

Jak začít měnit svůj mikrobiom

Celozrnné a bez aditiv je pro mikrobiom lepší

Úplně nejjednodušším krokem k nabytí superschopností je výměna pečiva z bílé mouky za celozrnné.

Ale pozor – kaiserky, dalamánky a další tmavě vypadající rozmrazené pečivo ze supermarketů je vyrobené ze stejné bílé mouky jako klasické pečivo, jen je přibarvené karamelem, barvivy, melasou nebo praženým obilím, aby vypadalo lákavěji. To vašemu mikrobiomu nepomůže.

Vybírejte proto pečlivě. U nebaleného pečiva si složení můžete vždy vyžádat u obsluhy obchodu. Mělo by v něm vysloveně být napsáno, že obsahuje celozrnnou mouku (ideálně žitnou, která je výživnější a obsahuje méně lepku než pšeničná, které navíc máme ve stravě přebytek).

Pokud nechcete 100% celozrnné pečivo, vyberte si aspoň to, kde je podíl celozrnné mouky co nejvyšší.

Dobrou zprávou je, že i v běžných obchodech (a zcela určitě v lokálních pekárnách), najdete často nějaké celozrnné pečivo, které pokud není zcela celozrnné, tak je aspoň převážně z nějaké celozrnné mouky.

I celozrnné má své nevýhody

Pokud se aspoň částečně posuneme od bílého pečiva k celozrnnému, které navíc nebude mít složení na několik řádků, je to pozitivní krok.

I zde jsme však jako lidstvo vynalezli výrobní metody, které sice pekařům více vydělávají, ale ani celozrnné pečivo kvůli tomu nedosahuje kvalit, na které byli zvyklí naši předkové.

To se pak odráží např. na tom, že se někomu může hůř trávit a při vysokém množství i negativně působit na minerální rovnováhu v těle kvůli obsahu antinutrientů (převážně kyseliny fytové).

V porovnání s bílým pečivem je pro nás však výhodnější v tom, že dodává výživu dobrým bakteriím v našich střevech, obsahuje kromě makroživin také minerály, vitamíny i stopové prvky a vlákninu, kterých máme obecně nedostatek. Sacharidy z něj se také pomaleji tráví a vstřebávají, což samo o sobě znamená prevenci spousty problémů, které způsobuje konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem.

Přechod na celozrnné pečivo doporučujeme spíše postupný v rámci několika týdnů až měsíců.

Jako naši předkové

Anebo můžete jít ještě dál a začít jíst poctivé kváskové pečivo. Váš mikrobiom bude jásat!

Poctivé kvašení totiž v mouce předtráví právě ty látky, které tvoří nevýhody celozrnného pečiva zmíněné výše. Výsledkem je dobře stravitelná a pro naše tělo využitelná potravina, která navíc chutná skvěle a přátelské bakterie v našich střevech vyživuje ze všech typů pečiva nejlépe.

Ale i tady je třeba být obezřetný. V obchodech se za kváskové pečivo označuje i to kynuté droždím, do kterého je kvas jen přidaný pro chlebovou chuť bez toho, aby docházelo k dlouhému prokvašení. Čtěte proto složení a vybírejte kváskové pečivo, které obsahuje pouze základní ingredience (mouka, kvásek, voda, sůl, kmín, případně semínka) a neobsahuje droždí.

Domácí je nejlepší

Tou nejlepší možností je si kváskové pečivo vyrobit doma z ingrediencí, které si sami vyberete.

Výroba kváskového chleba nemusí být složitá, jde to s minimem aktivního času, i když pracujete nebo máte děti. Na internetu nebo v knihách lze najít spoustu návodů, podle kterých si to můžete vyzkoušet.

My jsme pro vás připravili checklist ke stažení: 3 kroky, jak začít péct kváskový chléb bez obav.

Je ideální pro každého začátečníka s kváskovým pečením nebo i pro stávající pekaře, kteří chtějí své pečení zefektivnit.

Máte-li chuť na kváskový domácí chléb, stáhněte si checklist zde a podpořte svůj mikrobiom kvalitním pečivem:

Stáhnout návod

8 to se mi líbí

Diskuse k článku